I forbindelse med forestående flisearbejde i badeværelset måtte jeg sætte ekstra regler op. Et stykke af den sorte papir, der sad på ydervæggen, gik i stykker under nedrivningen - og et stykke virker desværre endda til at mangle. Vil nu ikke købe en hel rulle for at erstatte ca. en kvadratmeter papir. At erstatte med f.eks. tagpap bliver jo for tykt. Har i øvrigt også en rulle med papir, som jeg tror kan være af den rigtige slags, men den er nok kun omkring 20 cm bred og med en tynd plastfilm på den ene side. For smal altså.
Søger forslag til noget jeg skal erstatte det manglende stykke med? Eller er det køb af hel rulle, der gælder?
Sandsynligvis et meget enkelt spørgsmål for de af jer, der er bygningsfolk og ved, hvad den der tynde sorte papir på ydervæggens inderside har af funktion.
Søger forslag til noget jeg skal erstatte det manglende stykke med? Eller er det køb af hel rulle, der gælder?
Sandsynligvis et meget enkelt spørgsmål for de af jer, der er bygningsfolk og ved, hvad den der tynde sorte papir på ydervæggens inderside har af funktion.
Tak Carla, det er nok som du siger, og så burde jeg kunne erstatte det, der mangler, med fx sådan noget brun pap, som man lægger på gulvet ved fx malerarbejde. Nu fandt min kæreste desuden hovedparten af den pap, som jeg manglede. Den sad stadig på en af byggeskiverne ... ;-)
Forskel på papp og papp.stickans sagde:
Den type, du har på gulvet, vil opløses til en klæbrig masse, når den har været våd i længere tid. Brug den rigtige slags papp.
Hvor nærig kan man blive? Det hele drejer sig jo om dit hus og midt i en badeværelsesrenovering. En rulle vindpapir koster 250kr. Sæt det op imod omkostningerne, hvis en eventuel køber af huset betragter det som en skjult fejl fremover...
Er det virkelig at betragte som en skjult fejl, hvis jeg udskifter en strimmel sort vindspærrepap på 1,1 + 0,25 m², altså i alt 0,25 m²? Som vindspær tænkte jeg som lægmand, pap som pap, og desuden kan jeg jo folde den der papstrimmel, jeg havde tænkt mig at bruge, både 2-, 3- eller 4-dobbelt. Men når I skriver sådan, så indser jeg jo, at jeg var ude på tynd is og burde købe en rulle. Tænker at gøre det. Godt at få at vide, at jeg var så helt forkert på den. Tak skal I have Suhagg og Hubbe2 for oplysningen!
Senest redigeret:
Hvor i væggen sidder papiret, indvendigt eller udvendigt på væggen? Indvendigt mistænker jeg, eftersom den løsrivne bit sad fast på en byggeskive og er da altså en diffusionstæt pappir, almindelig før "plastalderen". Den kan du erstatte med plast. Vindtæt pap bruges på ydersiden af væggen. Men eftersom du skal flise, skal du vel også fugtbeskytte væggen med en godkendt metode, og under en sådan fugttætning skal der ikke være nogen diffusionsspærre i væggen, eftersom du da får dobbelte diffusionsspærrer. Er det så, så gør den fjernede papirbit ingen skade, tværtimod.
Klik her for at svare