Jeg er i gang med at rive gulvene op i mit nye hus og opdagede dette under plastikmåtterne:
Huset er fra 1974, og ud fra det, jeg har læst på forummet, kan der være en risiko for asbest i materialet, men ifølge håndværkeren, som jeg har hyret, er det ikke asbestlim! Det skal være mørkt som tjære ifølge denne for at være sort lim.
Og når jeg googler sort lim, ser det ud til at være mørkere (dette er mere brun i farven), burde jeg sende dette til analyse? eller har håndværkeren ret?
Sortlim behøver ikke at være helt kulsort. Det er tilstrækkeligt mørkt til at kunne indeholde tjære (og asbest).
Hvis du har tænkt dig at bearbejde limet, bør du analysere det først.
Tak for svaret! Jeg havde tænkt mig at lægge nyt gulv (parket eller laminat) ovenpå dette, men det er måske lige så godt at tage en ventilator med filter og lade den køre et par dage for at fjerne al luftbåret snavs.
Tror du ikke, der er risiko for at få op asbest ved f.eks. støvsugning eller lignende ved at lade det blive liggende?
Tak for svaret! Jeg havde tænkt mig at lægge nyt gulv (parket eller laminat) ovenpå dette, men det er måske lige så godt at tage en ventilator med filter ind og lade den køre nogle dage for at fjerne alt luftbåret snavs.
Du tror ikke, der er risiko for, at man får asbest op, f.eks. ved støvsugning eller lignende, ved at lade det blive liggende?
Hvis limet er udtørret og pulveriseret, kan fibre eventuelt blive suget op ved støvsugning. Ellers er der ingen fare. Hvis limet er tørt, kan du måske binde limoverfladen med noget maling eller andet og lægge skum under parket/laminat.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.