Nogle gange er det let at være bagklog...

Fik rådet af en ven (som er bygherre) at lade være med at pille ved køkkengulvfliserne, da huset var gammelt. Blev dog lidt nysgerrig. Nogle fliser, som gik ind mod væggen i køkkenet, generede mig, vil jo have at køkkenet står lige og pænt. Prøvede at banke en flise væk. Intet mærkeligt under den. Intet under den næste, eller den næste, osv.

Gik fint, indtil jeg ved et uheld fik taget to tilstødende fliser op... Sort snask under dem. Lidt fliseklæber lå også ved kanten af klinken, hvor køkkenskuffen havde været, den skjulte også snavs. Sådan så det ud ifølge billederne nedenfor.

Billede 1) Sådan så det ud, når man løftede fliserne.
Billede 2) Fliserne, mere eller mindre intakte. Bør minimere fiberudspredningen?
Billede 3) Her lå "spildet" bag soklen.
Billede 4) Viser et "spildstykke".
Billede 5) Løfter på linoleum-måtte

343200994105P58f7.jpg
(klik på billedet for større billede)

Har efter drøftelse med bygherren indkøbt fliseklæber og lagt de to fliser tilbage samt dækket over "samlingen" (tredje billede ovenfra set) med fliseklæber også. Skal støvsuge køkkenet med en grovstøvsuger og derefter tage hele lejligheden med almindelig støvsuger med HEPA-filter. Så burde det være roligt ifølge den tidligere nævnte bygherre.

Hvad er jeres erfaringer med dette? De to klinker blev fjernet uden større indsats (så det burde ikke have støvet så meget [om noget] fra det) og på det sidste billede har jeg kun løftet en linoleum-måtte, som også skjulte elendighed. Havde en halvmaske fra biltema på, mens arbejdet stod på.

Hvor bekymret bør jeg være...?

Risikoen er nok stor for, at du kommer til at leve længe.

mull sagde:
Hvor bekymret bør jeg være... ?
Ikke mere bekymret end du er over risikoen for at snuble på hoveddøren og brække nakken.

raveper sagde:
Hvis du har adgang til en søgemaskine, kan du finde info som denne meget enkelt.
[link]
Googlade frem den før jeg postede mit indlæg, men jeg syntes ikke, jeg fik svar på mine spørgsmål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.