jeg ved, at man "skal" skrue terrassegulv - men hvis man lægger 28mm og sømmer dem med 100mm søm ned i stumt materiale, hvor stor er risikoen så egentlig for, at de kryber op?
Det føles som om, at 100mm burde sidde _meget_ godt.
kamspik er en mulighed, men almindelig 100mm tiltaler mig mere, da den ikke fuldstændig ødelægger sømhullet, hvis man skal have den ud.
Kan tilføje, at alle altaner jeg har set, og hvor sømmene er krøbet op, har været sømmet med ca 60mm søm. Det forstår jeg godt, at det titter op efter et stykke tid, især hvis man ikke tager sig af altanen.
jeg ved, at man "skal" skrue altangulv - men hvis man lægger 28mm og sømmer dem med 100mm søm ned i fast materiale, hvor stor er risikoen så egentlig for, at de kryber op?
Det føles som om 100mm burde sidde _meget_ godt.
kamspik er en mulighed, men almindelig 100mm tiltaler mig mere, da den ikke river sømhullet fuldstændig itu, hvis man har brug for at tage den ud.
Har sømmet en altan med 75 mm søm for 10 år siden, intet har bevæget sig en mm.
Undskyld, hvis jeg kaprer tråden en smule. Men jeg har terrassebrædder, der ser ud til at være helt umulige at fastgøre ordentligt. Jeg har pokkers også prøvet alt. Men uanset hvad jeg gør, så virker det som om, træets bevægelse (søger og tørrer ud) gør, at brædderne sidder løst efter et stykke tid.
Hvad er egentlig den absolut bedste fastgørelse. I mit tilfælde kan det jo være træet, der er af lav kvalitet.
Undskyld, hvis jeg kaprer tråden lidt. Men jeg har terrassebrædder, som synes at være helt umulige at fastgøre ordentligt. Jeg har fandeme prøvet alt. Men uanset hvad jeg gør, ser det ud til at træets bevægelser (svulmer og tørrer ud) gør, at brædderne sidder løst efter et stykke tid.
Hvad er egentlig den absolut bedste fastgørelse? I mit tilfælde kan det jo være træet, der er af dårlig kvalitet.
Jeg _tror_, at en af de ting, der er vigtige for at reducere bevægelserne, burde være at vaske og olie terrassen hvert år. Det mindsker mængden af fugt, træet suger ind og derefter afgiver.
Når det suger fugt, svulmer det (tænk på en slags spånplade som et eksempel).
Men den stærkeste fastgørelse lige nu er vel skrue. Men river den sig så slemt, at skruerne graver sig ned i træet, eller hvordan bevæger det sig?
Det der med olie har jeg tænkt over. Så snart det er lidt fugtigt vejr, er terrassen super stabil. Så har den ligesom svulmet op og ligger helt stille og fast.
Dem jeg har talt med indtil nu har sagt, at olie ikke mætter træet på den måde. At det næppe mindsker bevægelsen i træet. Olien lægger sig i princippet kun på overfladen. Men det passer måske ikke?
Havde en spikret terrasse før, som blev olieret hvert år, men det var ingen forskel, sømmene stak op alligevel. Gik og bankede dem ned, men det var det samme igen bagefter.
Jeg begriber jo ikke hvorfor alle roder med trædæk. Hvorfor ikke sten lige direkte? Hvorfor ikke klinkerdæk i hvert fald? Hvad er ulemperne ved et sådan produkt?
Jeg forstår jo ikke, hvorfor alle bliver ved med at rode med trække. Hvorfor ikke sten direkte? Hvorfor ikke klinkerdæk i det mindste? Hvad er ulemperne ved et sådant produkt?
Det er besværligt at lægge sten en meter oppe i luften...
Vores altan er sømmet (af den tidligere ejer for mindst 10 år siden) med hvad jeg tror er rustfri riflede søm med kuppelformet hoved, hvis jeg husker rigtigt er de 75 lange.
De sidder som bare pokker og vi har aldrig nogensinde behøvet at sømme en eneste ned de 6 år vi har boet her. Billedet er taget inde i udestuen, men der er sømmet både ude og inde.
Det der med olie har jeg tænkt på. Så snart det er lidt fugtigt vejr, så er terrassen superstabil. Så har den ligesom svulmet op og ligger helt stille og stumt.
De jeg har talt med indtil nu har sagt, at olie ikke mættes træet på den måde. At det næppe mindsker bevægelsen i træet. Olie lægger sig i princippet kun på overfladen. Men det er måske ikke rigtigt?
det afhænger nok af, hvilken olie man har, og hvordan man påfører den. Bruger man Beckers fantastiske olie, får man 10-20% i bøtten ifølge bygningsdeklarationen og 80-90% vand.
Så jeg forstår, hvis der ikke trænger så meget olie ind, da det i stedet bliver mættet med vand :-D
linolie, der påføres varm, giver derimod en helt anden effekt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.