Hej,
Jeg bor i et murstenshus (flerfamilie) bygget i 30'erne. På murstensvæggen ude på altanen kan man selvfølgelig se nogle huller og andet efter fastgørelser, som folk har lavet gennem årene. Nogle traditionelt boret i murstenen...
MEN
I mørtlen mellem stenene sidder der nogle 3-tommers søm, men også skrueøjer uden nogen plug eller lignende. Bare direkte i mørtlen... som om det var træ. Plus, at de sidder som støbt! Men det kan også skyldes, at de er rustet og derfor har fæstnet sig ordentligt. Jeg har svært ved at forestille mig, at de ville være indstøbt allerede ved byggeriet.
Jeg vil helst undgå at bore i det smukke murværk for at sætte lidt flere øjer op til et altanværn. Hvilken teknik kan man have brugt til fastgørelse i mørtlen? Og i så fald til skrueøjerne? Måske har man først slået et lille hul og så skruet øjet i? Øjerne er af den lille slags, med ca. 8mm diameter på øjet med en trægængelighed på, hvad kan det være, 4 mm. Svært at tro, at det ville kunne lade sig gøre at bore et hul i den meget sprøde og smuldrende mørtel.
Jeg har selv hængt nogle billeder op indendørs med stålsøm, og det fungerer.
Hvordan i alverden bar man sig egentlig ad med skruerne?
Venlig hilsen
Stefan