Halløj, ikke meget til spørgsmål måske da jeg selv tror, at begge fungerer, men i hvert fald. Skal sætte en hel del loft op, hvidfolieret spånplade, i et eksisterende ældre loft (skruet råspont). Tænkte på at skyde det op med en af pistolerne. Råsponten er jo kun 17mm så det bliver måske ikke mere end 20mm søm nogle steder. Hvad ville I have valgt? 16Ga dykker eller en tanke der slog mig om, at 20-25mm klammer måske faktisk sidder bedre?

Skrue tror jeg for det brugte jeg. Men jeg har intet at skyde med så det påvirkede selvfølgelig valget der. Men tømreren som hjalp mig skruede han med:)

Jeg skal snart sætte et lignende tag op (byggmax) i 17mm råspont.
Jeg vil skyde det med 20mm dyckert og dyckertpistol.
Hvis der er interesse, kan jeg rapportere i næste uge, når det er gjort?

Kan selv rapportere nu, jeg stod i valget og kvalget mellem dyckert (16Ga, har iof en 18Ga også, men hvorfor bruge den spinkle :P) og klammer (købte alle pickor når jeg alligevel var i gang). Har prøvet lidt og det bliver klammer, det føles som at det sidder en smule bedre, men spiken sidder også godt fast så jeg tror det fungerer udmærket for dig også :)

Og jepp, det er samme byggamax tag jeg har sat op (halvdelen iaf i dag), i netop 17mm råspont.

Hvis du skal sætte det selv kan jeg anbefale en snabbstötta, købte en billig en for et stykke tid siden for ca 150 kr og her har den virkelig hjulpet. Det letter at kunne presse pladen op ordentligt og så roligt og afslappet sømme den fast. Spiken/Klammeren kan ikke trække noget særligt, hvis man ikke presser pladen op ordentligt tendere de til bare at gå lige igennem den tynde spånkant (for mig iaf :D)

Det går dog hurtigt som tusan og jeg er mere end tilfreds med at jeg har søm/klammer pickan her :D

Typ en sådan en har jeg, men jeg fandt min i en lokal butik for 149 og købte den på ren impuls. Nu er det første gang jeg har taget den frem og den fylder virkelig sin funktion.

Senest redigeret:
Jeg har sat op, ja, milliarders m2 folieret spånplade, næsten..
Skruer eller klammer er det, der gælder.
Jo, det går også med kramper, men det er sket, at det er løsnet, og er det så midt på taget, så fortryder man sit valg kan jeg sige...

Ja, det føltes som om klammerne "bed" lidt bedre, det er jo trods alt i det mindste den lille bøjle, der holder i stedet for det minimale dyckertskallen.

Du bør måske overveje klammer i stedet Gabbe1, hvis du har sådan en picka?

Huntonit, som er store producenter, anbefaler både klammer og dykkert, hvis man holder den rigtige længde på disse.

Jeg satte 70m2 op i dag, og det gik fint med 20mm dyckert.
Dog skulle jeg nok have valgt klammer, hvis jeg havde haft glespanel, men da jeg havde råspont, kunne jeg sætte en dyckert hver 7-8cm, og loftet sidder som berget.

Når vi klatrer, kører vi mindst hver anden cm..

Hehe jo, jeg har også været ret rundhåndet med klammerne, cirka 5-10cm imellem, det sidder stabilt i hvert fald, og jeg tror som Gabbe har sat med dyckert at det sidder rigtig pokkers godt også hvis man kan sætte så tæt.

Har fjernet folieret spånplade, som var sat ret spredt med dykkere. Loftpladerne sad så forbandet, at pladerne gik i stykker, og små stykker med dykkere blev siddende tilbage!

Mäster sagde:
Når vi klammer, kører vi mindst hver anden cm...
Hver anden cm! For pokker, hvor mange klammer der skal til, Det må jo lyde som begyndelsen af menige Ryan, når I skyder tag! :)

Har man fået tage ud på garantijob et par gange, så klamrer man ordentligt derefter :)
Det er ikke klammeren i sig som slipper, men kanten er så tynd, at den nemt giver sig
Det kan også have at gøre med, at et nyt hus måske gerne vil bevæge sig lidt i starten...
Nu har vi fundet bredere klammer, som spreder belastningen bedre, de gamle var 5 mm brede eller noget...
Motek har tingene, der er nødvendige, hvis nogen leder...

johanzz
Jeg bruger skruer fremfor alt andet.
Har set flere tage, hvor klammer løsner sig.
Selv søm kan løsne sig, men skruer sidder fast og kan nemt tages ned igen, hvis man skal lave tagsænkning eller noget andet.

• Synes
John McRea
  • Laddar…
RoTe
Skruede huntonitpladerne fordi det gamle loft sad med dykkere = årsagen til det helt nye loft...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.