Ser at der tidligere er blevet stillet spørgsmål om dette, men jeg kan ikke finde nogle rigtige svar. Har for nylig flyttet og har et STORT vindue samt en altandør i direkte sydvendt retning i soveværelset. Det er desuden en etage op, så der kræves stillads. Svedige nætter (og dage) venter altså snart 🥴

Jeg tænkte på at booke et firma til at sætte solbeskyttelsesfilm udvendigt, men håber at få del i andres erfaringer, inden jeg køber noget. Hvor meget varmereduktion har I valgt? Fungerer det godt? Negative, positive?

HA1966 HA1966 sagde:
Ser at der tidligere har været overvejelser om dette, men jeg kan ikke finde nogle rigtige svar. Har for nylig skiftet bolig og har et STORT vindue plus altandør i lige sydvendt retning i soveværelset. Det er en etage op desuden, så der kræves stillads. Svedige nætter (og dage) venter altså snart 🥴

Jeg tænkte at booke et firma til at sætte solbeskyttelsesfilm udefra, men håber at få del i andres erfaringer, inden jeg køber noget. Hvor meget varmereduktion har I valgt? Fungerer det godt? Negative, positive oplevelser?
Film beskytter mod indsyn og noget mod lys. Beskytter ikke godt mod varme. Markiser er det mest effektive mod varme.

HA1966 HA1966 sagde:
Ser at det er stillet spørgsmål om dette tidligere, men jeg kan ikke finde nogle rigtige svar. Har for nylig flyttet og har et STORT vindue plus altandør i direkte sydvendt retning i soveværelset. Det er desuden en etage op, så der kræves stillads. Svedige nætter (og dage) venter altså snart 🥴

Jeg tænkte at booke et firma til at sætte solbeskyttelsesfilm på fra ydersiden, men håber at kunne drage fordel af andres erfaringer, inden jeg køber noget. Hvor meget varmereduktion har I valgt? Fungerer det godt? Negativt, positivt?
Hej,

Vi står over for samme spørgsmål, så jeg undrer mig om I fandt nogen solbeskyttelsesfilm?
Har indhentet tilbud på lidt forskellige modeller, med angivet varmereduktion på mellem ca. 60 % og 75 %.
Jeg er også nysgerrig efter om nogen med erfaring kan bevidne, om effekten opleves så godt, som producenterne angiver i deres produktblade..

T Tom Berg sagde:
Film beskytter mod indsyn og noget mod skær. Beskytter ikke godt mod varme. Markiser er det mest effektive mod varme.
Du ved, at der er forskel på film og film, ikke? Der findes film, der er til for indsynsbeskyttelse, og så findes der solbeskyttelsesfilm fra producenter som eksempelvis 3M, som er udviklet med det ene formål at modvirke varmeindtrængen.
Enig i, at markiser formentlig er den mest effektive løsning mod varme, men for mit vedkommende er det dog ikke en mulighed, da vi af forskellige grunde ikke ønsker at foretage indgreb i facaden.

Hvad er det for en film? Kommer der ikke lys ind, kommer varmen heller ikke ind..

Jeg satte som nødløsning film op i et soveværelse, som gjorde hele ruden til spejl en sommer. Det blev ca. fem grader køligere i rummet og en solstråle på naboens facade, som næsten fik malingen til at skalle af. :)
Men det var konstant skumring i rummet.

O [old rusty] sagde:
Hvad er det for en film? Kommer der ikke lys ind, kommer der heller ikke varme ind...

Satte som en nødløsning film op i et soveværelse, der gjorde hele ruden til et spejl i nogle somre. Det blev ca. fem grader køligere i rummet, og der kom en solfanger på naboens facade, der næsten fik malingen til at skalle af. :)
Men det var konstant skumring i rummet.
Der findes et hav af varianter på markedet. Der er dels de billigere alternativer, som man køber og sætter op selv fra nærmeste byggemarked, Jula, Biltema osv. Ofte har disse en metalblanding i sig, som absorberer varmen, men det er dette, der giver spejleffekten udefra (har jeg fået forklaret).
Der findes også alternativer med anden teknologi, der ikke har metal i sig, og dermed undgår man spejleffekten udefra, men man får i stedet en transparent toning. Disse er selvfølgelig dyrere. Jo mere toning, desto bedre varmereduktion, selvfølgelig.

Hvilken model har du sat ind?

• Solfilm sammenligning; 3M Prestige produkter med transmission og selektivitet data. Viser fire vinduer med varieret tinting, fremhæver UV-beskyttelse.
O Ostmark sagde:
Hvilken model har du sat ind?
Sentinel Plus 20OSW ser det ud til. Mørkt og mærkbart køligere.
Men besværligt om vinteren. :)

Jeg vil tro, at levetiden er 5-7 år baseret på, hvor bleg den var, da jeg tog den ned.

Som sagt, det var en nødløsning, så satte jeg skodder op på den side af huset, som vi lukker efter behov i stedet.

O [old rusty] sagde:
Sentinel Plus 20OSW ser det ud til det har været. Mørkt og markant køligere.
Men besværligt om vinteren. :)

Jeg ville tro, at levetiden er 5-7 år baseret på, hvor bleg den var, da jeg tog den ned.

Som sagt, det var en nødløsning, så satte jeg skodder op på den side af huset, som vi lukker efter behov i stedet.
Interessant! Den ser ud til at have en varmereduktion på over 80% når jeg googler den, hvilket lyder meget godt. På niveau med nogle markiser, da jeg undersøgte det tidligere. Spejleffekten ser dog ud til at være høj, noget du også selv har nævnt.
Levetiden er jo også noget at tænke på, det har jeg glemt at spørge de aktører, som jeg har haft kontakt med. Det er trods alt ikke helt billigt det her, så mere end 5-7 vil man gerne have, at det skal fungere.

Jag funderar på samma, mest för man satt sig en dum situation då man tidigare valt färgat glas istället för klart, nu funderar vi på glaspartier men dom är alla klart glas de som vi kollat på. Så då har vi räcke med mörkare glas än resten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.