Hej! Jeg har lige købt et rækkehus bygget i 1984. Efter overtagelsen tog jeg en bygningskonsulent ind for at foretage en fugtmåling i underetagen, væggen mod jordmassen. Det er en beklædt kældervæg og derudover en plade på jord.

I den beklædte væg mod betonen (kun i alt 7 m væg mod jordmassen) blev der målt en fugtkvote på 19,9% i en form for 50-plade, der lå bag gipsen. Længere inde i rummet ca. 2 meter foretog vi en måling mod syllen, viste kun 11,8.

Jeg har fået konstruktionsplanerne, men kan ikke få det til at hænge sammen. Ifølge billedet er det gips, plastik, 50-plade og derefter flamingo? Ser ikke den opsætning under vægtyper. Bemærk, at der er boret længst nede i det ene hjørne.

Dræning er ikke udført. Ellers ingen bemærkninger, stenplader udvendigt, hælder fint nedad, ingen vandansamlinger. Fine render og nedløbsrør. Hvad anbefales til udbedring?

• Et borehul i en væg afslører isolering af skumplast bag gipspladen, med støv og materialeaflejringer synlige rundt om åbningen.
  • En person holder en rund træprøve med huller, taget fra en væg med fugtproblemer i et radhus bygget i 1984.
  • Fugtmåler viser 19,7% i en åbning i en kældervæg, tegner tegn på forhøjet fugt.
  • Bygningsplan viser forskellige vægtyper med specifikationer som beton, stålreglar og gips, samt interne bærende og øvrige vægopbygninger.
Farstatjej90
Det er vel helt forventet, at det er fugtigt der? Det svarer jo til en kælder. Hvilke problemer har fugten givet siden 1984 da? Altså hvad udover værdien på måleren er det, du skal afhjælpe?🤔
Det enkleste svar er jo riv det ud, der er fugtigt.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.