Bliver en sådan grim kant, når man sætter listerne på. Hvordan ville I have gjort for at gøre det pænere? Karmen er mindre dyb end listen.

• Dørkarm og gulvliste, hvor gulvlisten stikker ud og skaber en synlig kant.
Senest redigeret:
Karrock
Skurkloss er en praktisk løsning. Men på foderet ser det ikke ud til, at det er husets stil ellers. Du kan ellers prøve lidt med at snedskære den forreste del af listen (så behøves der opfriskningsmaling).

Hvis jeg var blevet tvunget til at montere grov allmogelist med tynde glatte foder, ville jeg have prøvet med at geringsskære 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til at virke som om listen bøjer ind i foderet.

Karrock Karrock sagde:
Skurkloss er en praktisk løsning. Men på fodret ser det ikke ud som om det er husets stil for øvrigt. Du kan ellers prøve lidt med at skære lidt af den forreste del af listen (da er der brug for lidt malerarbejde).

Hvis jeg var blevet tvunget til at montere en grov almue-liste med tynde glatte foder, havde jeg prøvet at gjere 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til at virke, som om listen bøjer ind i fodret.
Skurkloss bliver det ikke. Da skal jeg også fjerne et stykke af karmen.

Demmpa Demmpa sagde:
Der er mindst to alternativer,
Dørkarmen afsluttes mod overkanten af soklen (soklen går mindst til og med karmen).
Gulvklods, som både soklen og karmen afsluttes mod.

Begge alternativer vises i følgende tråd,
[link]
Det første alternativ forstod jeg ikke rigtig..

M Förstagångsköparen sagde:
Skurkloss bliver det ikke. Så skal jeg også fjerne en del af karmen.
Hvilken underlig montering, hvorfor skulle du behøve fjerne en del af karmen for at sætte en skurkloss?

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
X xLnT sagde:
Hvilken underlig montering, hvorfor skulle du behøve fjerne en del af karmen for at sætte en skurklods?
Man må jo skære karmen, så man får klodsen ind?

Man måste jo skære karmen, så man får klodsen ind?
Nej, klodsen sætter du uden på karmen præcis som fodret.
Klodsen er tykkere end foder/liste, fordi du skal gå imod klodsen med både foder og liste.

Eller har du ikke noget foder rundt om karmen, jeg gik ud fra, at det var foder over karmen på billedet og ikke bare en solid karm.

Det kan, i det mindste hvis det havde været en glat liste, blive rigtig godt, hvis man bare affaserer hjørnet 45 gr med en båndsliber og så maler.
Ved ikke hvordan det ser ud, hvis man gør det med en allmogelist dog.

Bliver en sådan grim kant, når man sætter fodlisterne. Hvordan ville I have gjort det pænere? Karmen er mindre dyb end fodlisten.
Kan du ikke bare gesveje et lille stykke, som om det var et 90 graders udadgående hjørne? Så kapper du stykket med et lige snit.

Skurliste eller byt foder.

Slib ned

Gipsvæg med to profilerede lister klar til slibning i hjørne af rum.

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
Jeg troede, at der var mange, der gjorde som jeg har gjort for over 20 år siden, men da der var en snedker hjemme for omkring 1 år siden, var han imponeret og havde aldrig set den løsning før.
Så her kommer mit bidrag til en flot afslutning på gulvlister.

• En innovativ afslutning af gulvlister, hvor to lister er skåret i en vinkel og skruet sammen for at skabe en pæn kant mod væggen.
  • Synes
Wenyen og 2 andre
  • Laddar…
K
Skurkloss blir det icke. Då måste jag ta bort en bit av karmen också.
Det där är inte karmen som möter golvsockeln, det är dörrfoder.

at skære dørkarmen og sætte en fugeklods er det nemmeste. Men ikke æstetisk tiltalende.

Personligt ville jeg have skiftet fodlisten. Det gamle karmene ser ud som en glat funkisfoder, hvorfor så blande en moderne "fake almue" ind? Selv med fugeklods vil det se mærkeligt ud.

Fodlisten ser ikke ud til at være skåret i ret vinkel. det er en forudsætning for at få en god tilslutning til fugeklodsen.

• Synes
Hannah Gunnarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.