13,136 læst ·
21 svar
13k læst
21 svar
Sokkel dybere end karmen. Hvordan få det pænt?
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 078 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,078 indlæg
Skurkloss er en praktisk løsning. Men på foderet ser det ikke ud til, at det er husets stil ellers. Du kan ellers prøve lidt med at snedskære den forreste del af listen (så behøves der opfriskningsmaling).
Hvis jeg var blevet tvunget til at montere grov allmogelist med tynde glatte foder, ville jeg have prøvet med at geringsskære 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til at virke som om listen bøjer ind i foderet.
Hvis jeg var blevet tvunget til at montere grov allmogelist med tynde glatte foder, ville jeg have prøvet med at geringsskære 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til at virke som om listen bøjer ind i foderet.
Findes mindst to alternativer,
Dørpanelet afsluttes mod overkant på soklen (soklen går mindst til og med panelet.
Gulvklods, som både soklen og panelet afsluttes mod.
Begge alternativer vises i følgende tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/avslut-golvlist-mot-doerrfoder.448320/
Dørpanelet afsluttes mod overkant på soklen (soklen går mindst til og med panelet.
Gulvklods, som både soklen og panelet afsluttes mod.
Begge alternativer vises i følgende tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/avslut-golvlist-mot-doerrfoder.448320/
Skurkloss bliver det ikke. Da skal jeg også fjerne et stykke af karmen.Karrock sagde:
Skurkloss er en praktisk løsning. Men på fodret ser det ikke ud som om det er husets stil for øvrigt. Du kan ellers prøve lidt med at skære lidt af den forreste del af listen (da er der brug for lidt malerarbejde).
Hvis jeg var blevet tvunget til at montere en grov almue-liste med tynde glatte foder, havde jeg prøvet at gjere 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til at virke, som om listen bøjer ind i fodret.
Nej, klodsen sætter du uden på karmen præcis som fodret.M Förstagångsköparen sagde:
Klodsen er tykkere end foder/liste, fordi du skal gå imod klodsen med både foder og liste.
Eller har du ikke noget foder rundt om karmen, jeg gik ud fra, at det var foder over karmen på billedet og ikke bare en solid karm.
Det kan, i det mindste hvis det havde været en glat liste, blive rigtig godt, hvis man bare affaserer hjørnet 45 gr med en båndsliber og så maler.
Ved ikke hvordan det ser ud, hvis man gør det med en allmogelist dog.
Ved ikke hvordan det ser ud, hvis man gør det med en allmogelist dog.
at skære dørkarmen og sætte en fugeklods er det nemmeste. Men ikke æstetisk tiltalende.
Personligt ville jeg have skiftet fodlisten. Det gamle karmene ser ud som en glat funkisfoder, hvorfor så blande en moderne "fake almue" ind? Selv med fugeklods vil det se mærkeligt ud.
Fodlisten ser ikke ud til at være skåret i ret vinkel. det er en forudsætning for at få en god tilslutning til fugeklodsen.
Personligt ville jeg have skiftet fodlisten. Det gamle karmene ser ud som en glat funkisfoder, hvorfor så blande en moderne "fake almue" ind? Selv med fugeklods vil det se mærkeligt ud.
Fodlisten ser ikke ud til at være skåret i ret vinkel. det er en forudsætning for at få en god tilslutning til fugeklodsen.