Hvad er den bedste løsning for en souterrainetage. Vi skal have et soveværelse, entre, fyringsrum, vaskerum og bruser der.

- Isoleret lecamur (isoblock eller hvad det hedder)+platonmåtte

- Uisoleret lecamur med isodrän som isolering udvendigt

- Betonblok??

Hvordan skal etagedækket til næste etage laves? Træ, beton???
 
Bjælkelag over fyrrum er måske bedst at have af beton? Der kan måske være krav om, at det skal være ikke-brændbart? Planlægges køkkenet, toilet ovenpå det, så bliver det måske nemmere at lægge klinker direkte på betonen, hvis man nu skal have klinker?
Vi har sådan en løsning i et gammelt hus, og når man fyrer i fyrrummet, får vi "gulvvarme" i lilla toilet ovenpå og en del i køkkenet ;). I køkkenet ligger der egetræsplanker, så de bliver tørre og krymper lidt (revner udvides), så der ville det passe bedre med klinker også :). Det er bare et tip til at udnytte muligheder/ undgå besvær ;)
gaia
 
Der findes lecablokke med indstøbt celleplastisolering. Betondæk er at foretrække fra et brandsikkerhedssynspunkt og hvis du planlægger at have en tung brændeovn.
 
er det virkelig sådan, at man skal have betonbjælkelag, hvis man skal have fyrrum i kælderetagen?
 
Jeg ved ikke om man skal. Hvorfor skulle du ikke have det? Tjek med din lokale brandchef.
 
Eftersom det ser ud til at være mest almindeligt med træbjælkelag over krybekældre, troede jeg, at det også var mest almindeligt over en souterrainetage. Beton lyder dog solidt og godt.

Hvordan gør man med "næste" etages gulv, hvis man vil have gulvvarme? Kan det også være indstøbt i betonen, eller lægger man strøer på en eller anden måde og lægger slangerne ovenpå?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.