É
Jeg skal have en døråbning af lecablokke tæt på ydervæggen og har derfor brug for en søjle ifølge billedet. Kan man mure en søjle sådan her, eller findes der bedre metoder?

Lecablokke er hule, så man kan sætte armeringsjern i og hælde beton hele vejen igennem, hvilket burde blive ret stabilt. Men jeg tror det bliver ret dårlig isolering, for så bliver der kun 50mm facadeplade udenpå, for at ligge i niveau med træstammen, som også har det udenpå. På den anden side vil rækken nederst også kun have 50mm celleplast udenpå, så alt i alt påvirker en søjle måske ikke den samlede isolering så meget?

Der findes Isoblock søjleblokke, som så giver lidt bedre isolering, men så kan jeg ikke armerer på samme måde, kun korte stykker horisontalt. Dog vil der ikke være nogen laster på dette, udover at jeg tænkte, at den kunne samarbejde med træstammen, så det bliver stabilt.
https://www.se.weber/leca/lecar-isoblock-20/lecar-isoblock-20-30-pelarblock

Skal jeg bruge Leca hule blokke med armering + beton, eller isoblock, eller noget helt andet? I konstruktionsplanen er der lavet en ståldrager over døråbningen og derefter en stålsøjle ned, men der er ikke længere behov for en ståldrager der, så jeg ville gerne undgå at skulle beskæftige mig med det.

Illustration af en døråbning bygget med lecablokke og en foreslået murstenssøjle. Viser målinger og placering nær en ydervæg.

É
Nu er jeg kommet frem til, at jeg mindsker bredden til 20cm i stedet og bruger hule blokke, som jeg så kan armerere og støbe, så det føles mere stabilt. Så får jeg plads til yderligere 5cm uden for søjlen, altså 5+5cm i alt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.