behøver tips til at komme videre. Jeg har revet alle gips væggene ned i et af rummene på overetagen for at bygge luftspalte mellem isoleringen og råspont. Har sat luftning 30 mm med masonit, isolering 175, dampbremse / dampspærre, 45x45 regel horisontalt 45 isolering. Ville det fungere at gøre sådan her?
Bør jeg vælge dampbremse eller dampspærre?
Har naturlig ventilation i huset. Overvejer om det er nok at sætte frisklufts ventilation i alle rum, er det tilstrækkeligt?
Bør jeg vælge dampbremse eller dampspærre?
Har naturlig ventilation i huset. Overvejer om det er nok at sætte frisklufts ventilation i alle rum, er det tilstrækkeligt?
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 056 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,056 indlæg
Ups. Det var dristigt at rive ned før vinteren uden at vide, hvordan du skal bygge op. Ved du hvorfor? Det kan hjælpe med tipsene herfra.
Bliver der mere isolering end tidligere? Skal rummet (rummene, hele overetagen?) ændre funktion? Vådrum med fugtbelastning og tætningslag? Skal du fortsætte med selvtræk? I praksis plejer det at være en paxventilator pr. toilet og emhætte. Så plejer man at have tilluftsventiler i det mindste i soveværelserne. Hvis du øger isoleringen i skråtaget, følg gerne med samme mængde i skunkens væg og gulv også.
Bliver der mere isolering end tidligere? Skal rummet (rummene, hele overetagen?) ændre funktion? Vådrum med fugtbelastning og tætningslag? Skal du fortsætte med selvtræk? I praksis plejer det at være en paxventilator pr. toilet og emhætte. Så plejer man at have tilluftsventiler i det mindste i soveværelserne. Hvis du øger isoleringen i skråtaget, følg gerne med samme mængde i skunkens væg og gulv også.
Al isolering er selvfølgelig på plads igen, efter at jeg har ordnet med luftspalte.Karrock sagde:
Ojdå. Det var dristigt at rive ned før vinteren uden at vide, hvordan du skal bygge op igen. Ved du hvorfor? Det kan hjælpe, hvis du får tips herfra.
Bliver der mere isolering end tidligere? Skal rummet (rummene, hele overetagen?) skifte funktion? Vådrum med fugtbelastning og tætningslag? Skal du fortsætte med naturligt træk? I praksis plejer det at være en Pax-ventilator pr. toilet og emhætte i køkkenet. Så plejer man at have tilluftsventiler, mindst i soveværelserne. Hvis du øger isoleringen i skråtaget, gør det gerne i samme mængde i skunkvæggens væg og gulv også.
Vil bare gerne have tips angående dampbremse/dampspærre, før jeg bygger igen med osb og gips.
Tanken er at lægge 45mm isolering efter bremse/spærre.
Jeg er i tvivl om, hvad der er bedst egnet. Har ventilation i tagfoden samt gavlventiler på begge sider oppe i kippen.
Og angående ventilation, i øjeblikket er der ingen friskluftsventil i rummet. Rummet er og skal forblive et mindre soveværelse.
Pax-ventilator findes i badeværelset på 1. etage, skal installeres på toilettet på overetagen samt i vaskerummet i kælderen. Køkkenemhætte findes selvfølgelig også.
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 056 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,056 indlæg
Hvis du laver alle rummene på overetagen og er omhyggelig med tapen, bør plast/dampspærren være den bedste mulighed. Ellers tror jeg, det passer huset bedre med en dampbremse. Dette soveværelse kan godt få en spalteventil i vinduet eller en på væggen. De lyddæmpede fra fresh er ret smarte, synes jeg.
Alle værelserne på overetagen skal ordnes, dog ikke samtidigt. Derfor overvejer jeg lidt, om man kan tage et rum ad gangen med dampspærre og så "pakke" hele rummet ind med spærre.Karrock sagde:
Ved om at man egentlig pakker hele overetagen ind, før man bygger rummene op, men det er ikke muligt for vores del, derfor tager vi et rum ad gangen.
Klik her for at svare