Ret op indvendig væg af mursten og puds.
Hej. Væggen er meget skæv. Der er en forskel på ca 6-7 cm. Hvordan gør man den lige på den bedste måde. Der hvor vinduet slutter er det tilstrækkeligt lige, så det er stykket efter vinduet ind mod hjørnet, der skal gøres bedre. Der skal være underskabe med en lang bordplade langs hele væggen. Ingen overskabe. Skal man, kan man lægge så meget puds på og få det godt og holdbart, eller hvad er passende?
Hej. Væggen er meget skæv. Der er en forskel på ca 6-7 cm. Hvordan gør man den lige på den bedste måde. Der hvor vinduet slutter er det tilstrækkeligt lige, så det er stykket efter vinduet ind mod hjørnet, der skal gøres bedre. Der skal være underskabe med en lang bordplade langs hele væggen. Ingen overskabe. Skal man, kan man lægge så meget puds på og få det godt og holdbart, eller hvad er passende?
Hvordan skal man sige.. ved vinduet er det stort set lige. Det er vejbommen der efter som bøjer sig. Hvis man zoomer ind og kigger på den hvidmalede linje, ser man den mørkere del ind mod hjørnet, hvordan det skifter i bredde. Rummet er typ 6-7cm bredere i fodhøjde sammenlignet med loftet.
håber det lettede lidt..
håber det lettede lidt..
Ja, men væggen er ikke lodret inde i hjørnet. I overkanten går den stort set lige som den øvrige væg, men i underkanten bliver mellemrummet større. Så hvis man opstiller en liste længst inde, vil den måske være nogle mm bred mod loftet, men i underkanten op til 70mm bred. Men man må måske kløve et par lister og forsøge at lave en lige væg af det. Men jo tættere på vinduet man kommer, desto tyndere bliver de... tænkte om man kunne bredspartle/pudse på en måde, men det bliver måske ikke godt....
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 795 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,795 indlæg
Jeg tolker det som, at den ikke er i lod, men at væggen hælder ind i rummet i overkant 6-7 cm.Jonatan79 sagde:
Jeg ville tage og holde en lodret regel mod væggen, tegne med langpas eller laser en lodret streg på reglen. Skære langs linjen og skrue den fast på væggen. Derefter sætte plader mod reglen.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Gipsmørtel skal nok fungere
Vi hade en skæv væg i badeværelset.
Så brugte vi en byggeskive lignende jackonboard vådrumsskive, den har en god overflade med fibercement på siden, burde kunne nettes og pudses.
Den anden side gik vi løs på med båndslibemaskine og formede den efter væggen. Da skiven er af xps, er den ret let at bearbejde og vejer lidt, så det er nemt at fæstne til væggen.
7cm kan du ikke spartle/pudse. Måske hvis du støber en kant og murer op med f.eks. 5cm brede letbetonblokke (som du bliver nødt til at bearbejde for at få smallere) højere oppe, og når du kommer ned til måske 3 cm forskel, så kan du sikkert pudse det lige. Maks ca 1cm pr. pudseomgang, og bestemt forstærkning med net.
Men det er et støvet arbejde at formindske sådanne blokke (har gjort det...).
Så brugte vi en byggeskive lignende jackonboard vådrumsskive, den har en god overflade med fibercement på siden, burde kunne nettes og pudses.
Den anden side gik vi løs på med båndslibemaskine og formede den efter væggen. Da skiven er af xps, er den ret let at bearbejde og vejer lidt, så det er nemt at fæstne til væggen.
7cm kan du ikke spartle/pudse. Måske hvis du støber en kant og murer op med f.eks. 5cm brede letbetonblokke (som du bliver nødt til at bearbejde for at få smallere) højere oppe, og når du kommer ned til måske 3 cm forskel, så kan du sikkert pudse det lige. Maks ca 1cm pr. pudseomgang, og bestemt forstærkning med net.
Men det er et støvet arbejde at formindske sådanne blokke (har gjort det...).
Forstår jeg rett, at væggen er tilstrækkeligt lige på højden, hvor bordpladen kommer til at sidde? I så fald ville jeg ikke bekymre mig om, at der bliver en skæv sprække bag skabet under bordpladen ned mod gulvet. Det er jo ikke noget, man ser. Underskabe plejer at fastgøres i overkanten. Der kan man om nødvendigt skrue eller lime en passende afstandsstykke som for eksempel en passende tyk regel.
Så længe væggen er synligt i lod over den fremtidige bordplade og ujævnheden nedenunder gemmes bag skabene, hvorfor så overhovedet gøre noget? En passende træbit i forkant på skabene, hvis de nu hænger på en skinne så de hænger lodret, er vel det der behøves. Hvis skabene skal stå på sokkel på gulvet er det måske mindre vigtigt.
Jeg ville mere fokusere på, at væggen ved bordpladen er lige, især hvis du skal sætte en dyrere stenplade op.
Jeg ville mere fokusere på, at væggen ved bordpladen er lige, især hvis du skal sætte en dyrere stenplade op.
ja, det må nok blive sådan. Er nok alligevel nemmest.U Utsliten och utdömd sagde:
hej. Nej desværre ikke. Hvis det var tilfældet, ville jeg heller ikke bekymre mig, da det er charmen ved gamle huse. MEN der er dog mindst 5 cm åbning i højden, hvor bordpladen skal sidde.T TommyC sagde:Forstår jeg rigtigt, at væggen er tilstrækkeligt lige i højden, hvor bordpladen skal sidde? I så fald ville jeg ikke bekymre mig om, at der bliver en skæv åbning bag skabet under bordpladen ned mod gulvet. Det er jo ikke noget, der ses. Underskabe plejer at blive fastgjort i overkanten. Der kan man ved behov skrue eller lime en passende afstandsstykke som f.eks. en passende tyk regel.
M myrstack sagde:Så længe væggen er synbart i lod over den fremtidige bordplade og ujævnheden under gemmes bag skab, hvorfor overhovedet gøre noget? Passende træstykke i bagkanten på skabene, hvis de nu hænger på en skinne, så de hænger lodret, er vel det, der er nødvendigt. Hvis skabene skal stå sokkel på gulv er det måske mindre vigtigt.
Ville mere fokusere på at væggen ved bordpladen er lige, specielt hvis du skal op med en dyrere stenplade
Præcis sådan er det. Mit forrige citat. Det bliver næsten 5 cm, og vi tænker have en kvartsvægsplade, så det bliver mærkeligt. 5-10 mm kunne man nok have fanget op med fliser som stænkskærm. Men dette går ikke...