Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nytt" længere. Men en dag, da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørfalsen i træ helt enkelt ned på mig. Heldigvis havde jeg stadig cykelhjelmen på hovedet. Brættet ramte dog min hånd, og jeg fik et blåt mærke der.

Falsen var altså limet, jeg ved ikke, hvor længe man kan regne med, at limen skal holde, men det er jo ret skræmmende, at det kan slippe, så brættet falder ned...

Derefter begyndte vi at kigge på selve konstruktionen, så vi, at den horisontale falsbræt ligger klemt mellem de vertikale brædder. Hvis den i stedet havde ligget ovenpå de vertikale, ville den jo blive holdt fast og ikke kunne falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Nogen der ved, om der findes en byggestandard for sådan noget her? Falsbrædderne kom færdigsavede fra husfirmaet, så det var ikke tømrerne, der gjorde noget forkert.

Jeg er i gang med at diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruktionsplan, der viser, at de har gjort det korrekt, men jeg mener, at hvis det er tilfældet, er planens fejlagtig.

Nogen der ved, om der findes en byggestandard for den slags? For mig, som ikke er i branchen men arbejder ved et skrivebord, er det jo alligevel indlysende, at man skal montere brædderne, så de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale ovenpå de vertikale.

Selvfølgelig kunne vi skrue brættet fast selv, så det sidder ordentligt... men nu er det blevet lidt af et principspørgsmål for mig... så hvad siger I, hvordan monterer man en fals på bedste måde?

• Rød dør med rundt vindue, vist med en løs vandret dørkarm i træ nedenfor. Elektronisk tastatur ved siden af døren.
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
Lim eller skrue går fint. Derimod ville jeg nok ikke sætte nogle klumper af lim som de har gjort.

Hvis du vælger det enkleste - dvs. at skrue den fast og så måske spartle og male skruehovederne, så tager det meeeeget mindre tid end at håndtere reklamation af en ni år gammel stykke mdf som er faldet ned. Hvis du mod forventning skulle "vinde" mod husfirmaet, så er gevinsten et par timers arbejde for en ohandy skrivebordspilot. Er det det værd?

• Synes
DiscoDuck og 19 andre
  • Laddar…
Nej det er vel spørgsmålet om det er det... Men eftersom jeg ikke er blevet så venligt behandlet af virksomheden, så vil jeg finde ud af om jeg har ret. Der er sikkert nogle kloge tømrere her!

• Synes
nissenhj og 3 andre
  • Laddar…
Altså, du har vel 10 års reklamationsret på arbejdet, men det er nok betydeligt nemmere bare at lime den op selv igen.

• Synes
Kristian Ask og 3 andre
  • Laddar…
Nej, der findes ingen byggestandard for sådanne ting. Sådanne detaljer vises heller ikke i nogle konstruktionstegninger. Ingen andre tegninger eller formularer heller. I dette tilfælde er det blot en tømrer, der har glemt at sømme, eller sjusket med limningen. At søge en form for erstatning for det hele vil koste betydeligt mere end det er værd. Det er nok desværre bare at tage hammeren eller limflasken frem og fikse det selv. Alternativt bede en bekendt om hjælp.

• Synes
Urbanbirger og 2 andre
  • Laddar…
havde ikke sket, hvis man satte smygbrædderne i den rigtige rækkefølge

• Synes
solofss2 og 12 andre
  • Laddar…
T tergo sagde:
havde ikke sket, hvis man satte skyggebeklædningen i den rigtige rækkefølge
Den rigtige overligger skal for at ikke falde ned, ligge på sidernes top af omfanget. Nu intet at skændes om, på med meget trælim og to støtter som langs siderne presser op og lad det sidde i en uge så falder det ikke ned igen.

• Synes
solofss2 og 6 andre
  • Laddar…
T tergo sagde:
ville ikke være sket, hvis man havde sat smygbräderna i den rigtige rækkefølge
Det var jo præcis det, som TS havde konstateret og undrede sig over.

• Synes
solofss2 og 3 andre
  • Laddar…
C
A AG A sagde:
Nej, der findes ingen byggestandard om sådanne ting.
Hus AMA har i og for sig et kapitel om døre og smygar. Har dog ingen anelse om, hvad der står der.

Der findes nok ikke noget om det, bare at det generelt skal være en omfang ifølge bygningsnorm for vinduer og døre

• Synes
AG A
  • Laddar…
C
J jonaserik sagde:
Finns nog inget om det, bara att det generellt ska være en omfattning enligt byggnorm for vinduer og døre
Du mener at de vier et helt kapitel til at sige at dørene og smygene skal være ifølge byggnorm?
Min erfaring er at AMA plejer at indeholde ret detaljerede anvisninger.

C cpalm sagde:
Du mener, at de bruger et helt kapitel på at sige, at dørene og smygene skal være i henhold til bygningsnormen?
Min erfaring er, at AMA plejer at indeholde ret detaljerede anvisninger.
Har aldrig skrevet noget sådant, så den kommentar er ikke relevant. Jeg skrev bare med undertone, at ved et husbyggeri skal alle detaljer med, uanset om det står skrevet i nogle papirer eller ej.

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K
Nu er jeg jo ikke bygningsekspert, men er det ikke ret så dumt at montere overliggeren sådan? Burde vel være indlysende at give den støtte nedefra, tænker jeg.

• Synes
SusoDus og 7 andre
  • Laddar…
K Kardan79 sagde:
Nu er jeg jo ikke bygmester, men er det ikke for pokkers åndssvagt at montere overliggeren sådan? Burde vel være en no-brainer at give den støtte nedefra, tænker jeg.
no-brainer hvorfor det, den skal bare sidde fast og ikke falde ned, måske for lidt lim, mere af den slags så havde den været på plads

• Synes
AG A
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Findes der nok ikke noget om det, bare at det generelt skal være en omfang ifølge byggnorm for vinduer og døre
AMA er jo byggnormen. Bliver det ikke mærkeligt, hvis byggnormen bare henviser til byggnormen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.