13,764 læst ·
17 svar
14k læst
17 svar
smart løsning for at skjule rør midt i pudset væg.
Vi skal pudse en væg, hvor der kommer nedløbsrør fra overetagen, disse ligger i en udrunding af væggen (betonhulsten). Der er også en skrueprop på et af rørene for at kunne rense. Hvordan skjuler vi rørene på den pæneste og nemmeste måde:
1. sætter en eller anden type plade (hvilken? og hvordan fastgøres denne?) foran dem, som vi derefter pudser og sætter en lille luge af metal/plademateriale for at komme til renseåbningen.
2. Sætter en plade fra gulv til loft, der skjuler rørene, som vi fastgør på en eller anden måde (hvordan?) og maler i samme farve som væggen med en eller anden strukturvalse.
3. Bestiller en plade i den rigtige farve, som skrues fast og skjuler hele rørsættet, og som man kan skrue ned for rensning. Da den er så tynd, kan den jo ligge udenpå pudsen uden at det ser grimt ud, tænker jeg.
Der er jo lidt fordele og ulemper ved disse. Tror 1eren er pænest, hvis man lykkes, men får vi problemer med afløbene en dag og skal skifte disse eller vandledninger, så skal vi rive meget ned.
2eren tror jeg bliver svær at få pæn, men det afhænger måske af, at jeg ikke ser nogen pæn måde at fastgøre pladematerialet mod den pudsede væg og få dette kant i kant og en pæn overgang.
3eren hælder jeg mest til, da det er enkelt og nok bliver lige så godt som 2.
Det er en gang i stueetagen, så det bliver måske skjult af en hattehylde, men vi vil ikke bruge organiske materialer, da det er direkte mod pladen.
1. sætter en eller anden type plade (hvilken? og hvordan fastgøres denne?) foran dem, som vi derefter pudser og sætter en lille luge af metal/plademateriale for at komme til renseåbningen.
2. Sætter en plade fra gulv til loft, der skjuler rørene, som vi fastgør på en eller anden måde (hvordan?) og maler i samme farve som væggen med en eller anden strukturvalse.
3. Bestiller en plade i den rigtige farve, som skrues fast og skjuler hele rørsættet, og som man kan skrue ned for rensning. Da den er så tynd, kan den jo ligge udenpå pudsen uden at det ser grimt ud, tænker jeg.
Der er jo lidt fordele og ulemper ved disse. Tror 1eren er pænest, hvis man lykkes, men får vi problemer med afløbene en dag og skal skifte disse eller vandledninger, så skal vi rive meget ned.
2eren tror jeg bliver svær at få pæn, men det afhænger måske af, at jeg ikke ser nogen pæn måde at fastgøre pladematerialet mod den pudsede væg og få dette kant i kant og en pæn overgang.
3eren hælder jeg mest til, da det er enkelt og nok bliver lige så godt som 2.
Det er en gang i stueetagen, så det bliver måske skjult af en hattehylde, men vi vil ikke bruge organiske materialer, da det er direkte mod pladen.
Billede af problemet?
Jeg havde spontant muret til foran røret og derefter pudset. For renselemmen havde jeg efterladt en metallem, som du allerede nævner. Hvis du får problemer med rørene i fremtiden, vil det skyldes alder, og så må du alligevel hugge en masse op.
Hvad mener du med en tromle af gips?Matti_75 sagde:
Mener du, at man bygger den af tre gipsstykker (formen som et LJ ovenfra) og presser den "omkring rørene". Hvordan får jeg så en usynlig samling mellem gipsen og betonen?
Eller hvordan bygger jeg tromlen?
Senest redigeret:
Det bliver svært da rørene ligger kant i kant med betonhulstenen, og der er luft imellem rørene. Hvad skal man mure med, som også ender kant i kant inden man pudser?PASwe sagde:
Tænkte at den var mere forsænket end så. Lidt svært at give råd uden at vide hvilken stil rummet skal have. Ideen om lampen med frostet glas var sjov =)
Afhængigt af hvilken type rum det er, så måske også et spejl kunne fungere eller en hjemmelavet knagerække som går fra gulv til loft.
Afhængigt af hvilken type rum det er, så måske også et spejl kunne fungere eller en hjemmelavet knagerække som går fra gulv til loft.
En evt. flamingoplade, som nettes og derefter pudses alt sammen samtidigt.....
Ja, det er præcis, hvad jeg mener. Du bygger den med stålsprosser og gips og pudser efterfølgende. Så vil samlingen blive pudset ind og blive usynlig. Glem ikke lugen til renseklappen.Lane sagde:
I vores hus går lignende "schakt" men her er der kun en lille luge ved rensehullet, og resten er fastpudset. Jeg kom til at bore et hul i et afløbsrør og måtte derfor bryde op for at lægge på samlinger, og der så jeg, at det lå præcis som på dine billeder med vandrør ved siden af.
Pudse det igen altså med en lille inspektionsluge?
//Anders
Pudse det igen altså med en lille inspektionsluge?
//Anders
Det skal være hvide pudsede vægge med en to rækker bred "bort" af indfældet sort mosaik et lille stykke ned fra loftet. Gulvet bliver sort og hvidternet og loftet hvidlaseret fyrretræspanel.PASwe sagde: