Hej,
Er i gang med at gøre kælderen i stand og har på 2 vægge lagt 8-10 mm puds (Finja B-bruk) på indervæggene. Nu hvor det er begyndt at tørre ordentligt (3 dage siden pudsning), kan jeg se, at der er begyndt at komme små revner hist og her. Hvad kan det skyldes, og hvad skal man gøre? Det ser ikke ud til at være nogle "ordentlige" revner, men de er korte og tynde, ca. 4-8 cm på et par forskellige steder. Bare male over? Bruger ingen armering, da man sagde til mig, at det ikke var nødvendigt på vægge af leca indendørs.
Er i gang med at gøre kælderen i stand og har på 2 vægge lagt 8-10 mm puds (Finja B-bruk) på indervæggene. Nu hvor det er begyndt at tørre ordentligt (3 dage siden pudsning), kan jeg se, at der er begyndt at komme små revner hist og her. Hvad kan det skyldes, og hvad skal man gøre? Det ser ikke ud til at være nogle "ordentlige" revner, men de er korte og tynde, ca. 4-8 cm på et par forskellige steder. Bare male over? Bruger ingen armering, da man sagde til mig, at det ikke var nødvendigt på vægge af leca indendørs.
Jeg fik en murstock pudset for et stykke tid siden, og den fik præcis som du lidt smårevner i pudset. De forsvandt, da jeg malede murstocken, og alt ser godt ud nu.
Nu er jeg ingen ekspert på området, men dette er bare min erfaring.
Nu er jeg ingen ekspert på området, men dette er bare min erfaring.
Hvis det er små fine revner, er det med størst sandsynlighed såkaldte svindrevner, som sandsynligvis skyldes for hurtig udtørring. For at undgå dette skal man sørge for at forvande væggen, og mens pudsen hærder, skal man også eftervande pudsens overflade. Normalt spiller denne type revner ikke nogen betydelig rolle for holdbarheden, medmindre du har fået "bom", dvs. at pudsen ikke har hæftet sig til underlaget. Det kan du høre, hvis du banker på overfladen.
Hvis det er tydelige revner, kan man filte i dem med mørtel, men mange af de hårfinne revner dækkes, når du maler.
Hvis det er tydelige revner, kan man filte i dem med mørtel, men mange af de hårfinne revner dækkes, når du maler.
Klik her for at svare