Halløj!

Jeg er relativt nyindflyttet i et rækkehus. Trods flytterengøring af rengøringsfirmaet som sælgeren hyrede, forbliver der en lugt af stald/hest på badeværelset på overetagen. Lugten synes at sidde i plastikmåtten. Vi ved, at dem der boede her, gik til ridning, så det virker rimeligt at tro, at lugtene har den årsag. Jeg har skrubbet gulv og fliser med sæbe. Er der andre midler, jeg bør teste? Jeg har et barn på 1,5 år derhjemme, så det skal være skånsomt for helbredet.

Jeg har vasket vaskemaskinen og tørretumbleren inklusive filter og lignende. De står oven på hinanden, så det er besværligt at vaske af under. Men lugten kan vel ikke komme derfra?

Hvad tror I, skal jeg få et saneringsfirma ind til dette? Eller hvordan løser jeg dette bedst?

M
Er du sikker på, at det er rideklæderne, der har forårsaget lugten? Det kan ikke være fugtproblemer af nogen art? Hvis du er sikker på, at det er lugt fra tæppet uden at være fugtrelateret, kan du prøve at leje en ozongenerator fra en leje butik. Vigtigt at følge forskrifterne ved brug. Et middel som nogle rengøringsfirmaer bruger er BIO fræsch, som kan bestilles på nettet. Plejer at fungere for at fjerne lugt af kattep… mm. Jeg forstår, at man ikke ønsker lugt af våde hestedækkener i sit badeværelse. Håber du får hjælp🙂 Ozonaggregat skal det være. Ikke lager.

Senest redigeret:
E Emilvar sagde:
Halløj!

Jeg er relativt nytilflyttet i et rækkehus. Trods flytterengøring af rengøringsfirmaet, som sælgeren har hyret, er der stadig en lugt af stald/hest i badeværelset på på overetagen. Lugten ser ud til at sidde i plastmåtterne. Vi ved, at dem, der boede her, gik til ridning, så det virker rimeligt at tro, at lugterne har den årsag. Jeg har skrubbet gulv og fliser med sæbe. Er der andre midler, jeg bør teste? Jeg har en 1,5-årig hjemme, så det skal være skånsomt med hensyn til sundhed.

Jeg har vasket vaskemaskine og tørretumbler inkl. filter og lignende. De står oven på hinanden, så det er besværligt at vaske under. Men det kan vel ikke være der, al lugt kommer fra?

Hvad tror I, skal jeg tilkalde et saneringsfirma til dette? Eller hvordan løser jeg dette bedst?
Fyldt vandlåse?

• Synes
Mrs November
  • Laddar…
Der findes duftdræbende spray og mere langtidsvirkende holdere som fungerer rimeligt hvis det er en generel lugt i et rum.
Jeg købte https://www.clasohlson.com/se/Yocoair-spray-luktborttagare-/p/34-259 og derefter den langtidsvirkende produkt fra samme mærke.
Det er ikke et mirakelprodukt men vi oplevede forskel på visse lugte.
De er ikke så dyre, så det kan være et første skridt at teste.

Z z_bumbi sagde:
Der findes duftdræbende spray og mere langtidsvirkende holdere som fungerer rimeligt, hvis det er en generel lugt i et rum.
Jeg købte [link] og derefter det langtidsvirkende produkt fra samme mærke.
Det er ikke et mirakelprodukt, men vi oplevede forskel på visse lugte.
De er ikke så dyre, så det kan være et første skridt at teste.
Enig! Brugte med succes på vores lille hotel for at fikse værelser efter hærdede småbørnsforældre & bleer samt en gang, tror jeg, at parret som boede var rigtige "samlere" derhjemme, så de virkelig lugtede, selv ved morgenmaden.

E Emilvar sagde:
Hallå!

Jeg er relativt nytilflyttet i et rækkehus. Trods flytterengøring af rengøringsfirmaet, som sælgeren har hyret, er der stadig en lugt af stald/hest i badeværelset på førstesalen. Lugtens ser ud til at sidde i plastmåtter. Vi ved, at de, der boede her, gik op i ridning, så det virker rimeligt at tro, at lugtene har den årsag. Jeg har skrubbet gulv og fliser med sæbe. Er der andre midler, jeg bør prøve? Jeg har en 1,5-årig derhjemme, så det skal være skånsomt helbredsmæssigt.

Jeg har vasket af vaskemaskine og tørretumbler inkl. filter og lignende. De står oven på hinanden, så det er besværligt at vaske af under. Men det kan vel ikke være der, al lugten kommer fra?

Hvad tror I, skal jeg tage en saneringsfirma ind til det her? Eller hvordan løser jeg det bedst?
Z z_bumbi sagde:
Der findes lugtdræbende spray og mere langtidsholdbare beholdere, som fungerer rimeligt, hvis det er en generel lugt i et rum.
Jeg købte [link] og derefter den langtidsholdbare produkt fra samme mærke.
Det er ikke et mirakelprodukt, men vi oplevede forskel på visse lugte.
De er ikke så dyre, så det kan være et første skridt til at prøve.
Tak for tipset! Blev også anbefalet Bio fresh, så tænkte prøve det. Ellers ser den ud til at være en lovende kandidat!

Jeg har skiftet indsats til gulvafløb nu også. Men det ser ud til at sidde lidt i gulvbelægningen. Jeg har vasket med Bio fresh (opblandet) men det ser ud til at det stadig sidder fast.

Det føles meget bedre nu, men ikke helt væk. Jeg føler, at jeg måske bør tage kontakt til en professionel, så jeg ikke har overset noget vigtigt.

Hvilken type ekspertise bør jeg henvende mig til her?

M
Ocab plejer at kunne deres ting hvad angår både fugt og lugte af forskellige slags. Dog ret dyre at hyre som privatperson. Jeg ville starte med at tale med det forsikringsselskab, som jeg har, for at høre om de har et tip. Skulle det være et fugtproblem, så er det godt, hvis de ved situationen fra starten. Hvis I ikke vil involvere forsikringsselskabet, så kontakt Ocab, som er en landsdækkende kæde.

Claes Sörmland
Hvis det nu er lugt fra stalden, så er det organisk. Har du prøvet med klorinopløsning? Dette tager næsten al organisk forårsaget lugt, fordi det kemisk modificerer lugtkilden gennem oxidation. (Den 1,5-årige behøver jo ikke at være hjemme lige når du klorintørrer, hvis der er bekymring omkring det.)

M Mrs November sagde:
Ocab plejer at kunne deres ting hvad angår både fugt og lugte af forskellig art. Dog ret dyre at hyre som privatperson. Jeg ville starte med at tale med det forsikringsselskab, som jeg har for at høre om de har et tip. Skulle det være et fugtproblem, så er det godt, hvis de kender til situationen fra starten. Ønsker I ikke at involvere forsikringsselskabet, så kontakt Ocab, som er en landsdækkende kæde.
Ja, altså jeg tipper jo ikke på at det er fugt, synes ikke det lugter af fugt og har ikke set noget mærkeligt, badeværelset føles relativt friskt i øvrigt. Men det er måske værd at dobbelttjekke? Eller ellers ved jeg ikke rigtig, hvem jeg skal kontakte for at komme videre..?

M
Hvis du er helt sikker på, at det kun handler om et lugtproblem uden andre årsager. Da du har testet Bio fräsch, ville jeg, hvis jeg var dig, leje en ozon-aggregat og nøje følge instruktionerne. Det bliver billigere at leje selv end at hyre et saneringsfirma.

M Mrs November sagde:
Hvis du er helt sikker på at det kun handler om et lugtproblem uden andre årsager. Da du har prøvet Bio fräsch, ville jeg, hvis jeg var dig, leje en ozonaggregat og nøje følge instruktionerne. Det bliver billigere at leje selv end at hyre et saneringsfirma.
Det kan jeg jo ikke rigtig udelukke, så det er måske bedst at lade nogen kigge på det?

Ozonaggregat har jeg overvejet! Men har hørt, at lugten kan komme tilbage? Hvordan er det med de der maskiner egentlig?

M
Jeg tør ikke garantere resultatet, men det er hvad saneringsfirmaerne plejer at forsøge med, hvis ikke midlerne virker.

Magnus E K
Virker lidt funky, at hestene har taget brusebad på badeværelset ovenpå og ikke nedenunder, men måske kunne de lide at løbe på trappen?

Anbefaler at flytte på vaskestablen og gøre rent under også; uanset om det er derfra lugten kommer, så samles en masse støv og skimmelsvamp der, især hvis det er vanskeligt at gøre rent, så det gøres sjældent og måske ikke engang ved flytterengøringen.

Redigering: og hvis selve vaskemaskinen har brug for rengøring, gennemblød et uopslideligt håndklæde i eddike og vask det ved højeste temperatur.

• Synes
InsidersUnited
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
Virker lidt funky, at hestene har bruset i badeværelset på overetagen og ikke nede, men de kunne måske godt lide at løbe på trappen?

Anbefaler at flytte på vaskestablen og gøre rent under også; uanset om det er derfra lugten kommer, så samler der sig en masse støv og mug der, især hvis det er svært at gøre rent, så det gøres sjældent og måske ikke engang ved flytterengøringen.
Jeg tog derunder med Bio Fresh, det var ikke superlækkert derunder 🤣

• Synes
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.