I
Hej,

Jeg har et køkkenbord, der har brug for et nyt lag hårdvoks, men det vejer omkring 70 kg, så jeg vil helst udføre arbejdet direkte på stedet i køkkenet.

Køkkenbord af træ med en blank overflade, der skal behandles med hårdvoks.

Planen er at slibe i hånden med 180- og 400-papir og derefter lægge to lag Osmo hårdvoks.

Kan det fungere at gøre arbejdet indendørs, eller bliver det for meget støv og lugt? Er en åndedrætsmaske med ABEC1-filter tilstrækkelig ved påføringen?

400 er for fint til, at osmon skal fæste.

Brug først 120 for at fjerne det lag, der allerede er der, og derefter 180 i alle retninger. Slibestøvet er en større faktor end lugten fra olien. Opløsningsmidlet i osmon er ikke farligt at indånde.

I
Tak, instruktionerne om slibningen har jeg fået fra producenten af bordet, det er sådan de gør, når de får borde ind, der skal friskes op fra kunder.

"Arbejd først med et 180-230 papir langs med træets årer. Derefter et 400-papir for at pudse slibemærkerne væk."

"Når jeg skrev pudse med 180-230 papir, så skrev jeg også, at du derefter skal pudse med 400 papir for at fjerne slibemærker. Det er vigtigt.

Princippet er, at jo grovere papir desto mindre arbejde med at slibe materiale væk, men mere arbejde med at finpudse. Og omvendt, finere papir kræver mere slibekraft for at fjerne materialet men mindre arbejde med finpudsning."

I mit tilfælde tror de, at det er et olieret bord fra starten, men siger, at det går fint med hårdvoksolie også, typ OSMO.

I dette tilfælde tror jeg ikke, der bliver så meget slibning, for bordet er allerede i relativt god stand. Det handler snarere om at pifte overfladen op, inden man påfører noget nyt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.