Kan tilføjes ca. 60 kvm som skal slibes.

Det kommer til at tage en pokkers tid, hvis ikke andet. Anbefaler at leje en båndsliber i stedet.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Er excenterslib ellers noget, der kan køres?

Skal anskaffe mig en slibemaskine alligevel til lidt andet fix. Selvom det bliver slidsomt med terrassen, så er måske excentersliber en mere allround maskine, der alligevel gør arbejdet for terrassen i sammenligning med plansliber? Kigger på Ryobi enten plan eller excenter.
Mvh

Bedste svar

T
Det afhænger lidt af, hvor "slemt" det er med terrassebrædderne. En båndsliber kan være svær at håndtere uden at det bliver ujævnt eller kanter, der skærer ned osv., men hvis der er meget, der skal slibes ned, kan det være effektivt.

En plansliber vil tage en evighed og bruge meget papir, da den gør jævnt, men den fjerner ikke så meget.

En oscillerende excentersliber er mere effektiv end en plansliber og lidt mere tilgivende end en båndsliber, så det ville jeg bruge. Gerne en 150 mm i diameter og så køre et par omgange med forskellig grovhed afhængigt af, hvor slidt/pigget det er.
Var det min terrasse, og den var rigtig slidt, ville jeg nok starte med 80-papir eller måske 120 og så gå videre med 120 og afslutte med 180-papir.

Køb en med omdrejningsregulering, det gør, at du kan finde en god position for det bedste resultat. Det ville jeg sige er en af de vigtigste egenskaber.

• Synes
jonasenbom og 1 anden
  • Laddar…
Nejnejnejnejnejnejnejnejnej NEJ NEJ

Det er mit svar på om man bør bruge en excentersliber eller ej. I det mindste hvis vi taler om de små håndholdte modellerne.

Efter at have læst tråde her i forumet, hvor jeg har set flere personer sige, at man uden problemer kan bruge en sådan sliber, så tænkte jeg ”perfekt, jeg har ønsket at have en i et stykke tid, så nu får jeg en anledning til at købe en”. Jeg er meget tilfreds med maskinen i sig selv, men jeg fraråder stærkt at slibe din terrasse med den.

Min terrasse er i ret dårlig stand, men selv jeg forstod, at en håndholdt excentersliber ikke, inden for rimelig tid, kunne slibe store hakker ned på en pæn måde, så de må simpelt hen blive siddende. Det eneste jeg egentlig vil, er at slibe den der meget mørke olie fra de tidligere ejere væk.

Min terrasse er lidt over tyve kvadratmeter, og jeg har siddet mange timer med den der forbandede sliber. Først brugte jeg kornstørrelse 40, men hvis jeg var fortsat med det, ville jeg være blevet begravet med sliberen i hånden. Jeg købte et par pakker med k24, og så gik det meget bedre. Nogle steder går det lidt for godt, den opmærksomme kan se, at lidt splinter er løsnet nogle steder. Men de er så små, at ingen bortset fra mig vil lægge mærke til det.

Det, der gør, at det tager sådan tid, er, at plankerne ikke er helt flade, så man kan ikke bare trække sliberen over planken og være tilfreds sådan. Nej, man er nødt til at vinkle den så småt og være omhyggelig med, at man virkelig sliber alt den mørke olie.

Hvis man har en terrasse, hvor brædderne er lagt som en ”sur mand”, går det vel rimeligt glat, men så heldig er jeg selvfølgelig ikke.

Så... Det går, absolut. Men hvis du har planlagt at have nogen form for fritid overhovedet de kommende to weekender, så synes jeg du skal leje en ordentlig maskine. Det vil jeg gøre næste gang. Hvis jeg ikke har brændt terrassen ned til den tid... Nu er alt i det mindste grovslibet på terrassen, nu skal jeg bare tage en omgang eller to med lidt finere papir, men det kommer til at gå betydeligt hurtigere. Håber jeg.

• Synes
  • Haha
Kirby ä og 4 andre
  • Laddar…
Fikset en excentersliber til sidst. Havde alligevel tænkt at fikse en uanset altanslibningen eller ej. Må rapportere tilbage med før/efter billeder når man får fingeren ud *** :)

Blev en ryobi med ledning (finns reglage). Gik på 900 på bauhaus. Skal vende tilbage hvordan den præsterede også i samme omgang!

• Synes
Vio
  • Laddar…
T
Held og lykke!
Jeg tror det bliver godt, selvom det vil tage lidt tid.

• Synes
Mildredemil
  • Laddar…
Håber du har en rarere altan end hvad jeg har :p

Mit tip er, at hvis du mærker, at det tager en fandens tid, så indse dit fejltrin med det samme og lej en ordentlig maskine i stedet for at bruge adskillige timer på at være tykhovedet, som en vis anden person her i tråden :(

Findes der ingen terrassebrædder, der er plane.
Anser det umuligt at slibe plant, skal du slibe ned skruernes hoveder også?

B Bernt_Karlsson sagde:
Findes der ingen terrassebrædder, der er plane.
Anser det umuligt at slibe plant, skal du også slibe ned skruerne?
Nej, men hvis man har lagt dem som "sur mund", bliver det i det mindste meget lettere at håndslibe end hvis de ligger den anden vej.

Med en gulvsliber får man det dog plant på nul tid. Så kan man selvfølgelig diskutere, om det er godt eller ej, men uanset hvordan man gør, når man sliber, bliver terrassen mere plan end den var før.

Skruerne må man selvfølgelig trække ned, medmindre man kan lide at skifte sandpapir hver femte minut. Jeg havde selv søm på min, så jeg måtte gladeligt slå dem lidt ekstra ned, mens jeg gik rundt med sliberen.

T Trunk sagde:
Med en gulvsliber så får man det dog plant på ingen tid. Så kan man selvfølgelig diskutere om det er godt eller ej men uanset hvordan man gør når man sliber så bliver brædderne mere plane end de var før.
Njae, kun hvis man vil have det plant. Siger man til at man skal slibe et "bølgende" gulv når man lejer, så kan man få en maskine der er blød i bunden og som følger gulvet. Det hedder sikkert noget fint og nogen vil sikkert snart fortælle det. Meget godt hvis man har et gammelt skævt gulv som man ikke vil fjerne for meget af, men det burde jo også fungere for brædder.

Hep Hep sagde:
Njae, bara om man vil ha det plant. Siger man til at man skal slibe et ”bølgende” gulv når man lejer, så kan man få en maskine som er blød i bunden og som følger gulvet. Det hedder sikkert noget fint og nogen vil sikkert fortælle det snart. Meget godt hvis man har et gammelt kroget gulv som man ikke vil fjerne for meget af, men det burde jo fungere for trall også.
Der ser man, man lærer noget hver dag.

Men for at forsvare min ære i det mindste lidt, så burde de også udjævne plankerne noget, eftersom det rimeligvis burde være mere vægt på plankenes toppe. Måske ikke meget, men lidt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.