C
Kort og godt, hvordan går man til værks?
Læser man finjas arbejdsinstruktion, så skal man anvende 2-3 forskellige slags mørtel, net, 20 forskellige værktøjer og fixe og ordne. Jeg tænkte at begynde slå på panelet, så jeg har brug for at fixe pudsningen først, hvordan gør jeg dette så smidigt som muligt? Kan man gøre det trods den nuværende vejrsituation? (Koldt, måske frostgrader om natten.)

Koldgrader er vel ikke noget hit?
Men ellers ville jeg tro, at det er nok med en slags mørtel, en murske og en rivbræt. :)

C
Hvilken slags mørtel? Jeg har en sådan norsk murske (stor trekant med balanceret håndtag på), så den bør vel fungere. Kan man lave et "rivebræt" selv, eller er det noget man køber?

Tænkte pudse 5 cm ned på kantelementerne også, som der er sådan fibercement på, det bør vel gå? Jeg har en flaske med finjas primer, som jeg tænkte smøre på hele lecakanten og de fem centimeter, jeg skal pudse der.

Jeg vil huske, at jeg brugte Puts & Murbruk C, da lecavæggen på min garage blev pudset.
Fugtede (kastede vand på) med kalkbørsten.
Kastede mørtelen på, som blev blandet efter posens anvisninger, og trak det forsigtigt ud.

Sidder stadigvæk fast, og ser helt ok ud. :)

Mikael_L
Jeg pudsede med kun en mørtel, jeg tror det var maxit's puts&murbruk C jeg brugte, men det kan have været B også, jeg kan tjekke. Jeg stænkede på lidt vand før, forvandtede, hvilket jeg har fået at vide ikke skal være nødvendigt på leca, men det skader jo heller ikke. Blandede en halv sæk mørtel ad gangen i Biltema murerbalje med lavgearet boremaskine og billig blander fra byggmax. (En kyndig murer ville bestemt have blandet en større mængde!)

Jeg påførte mørtel med en murske fra byggmax og smurte ud så godt jeg kunne og glattede ud med byggmax plastikskånse. Ja lagde principielt så tyndt jeg kunne, typisk 2-3 mm ... Og mørtelen gjorde jeg en anelse anelse løsere end angivet på pakningen, du kan prøve dig frem. Jeg smurte og strøg og ordnede, indtil jeg syntes det så godt ud. Til sidst glattede jeg forsigtigt ud med en våd murarbørste.

Indvendigt trak jeg med bunden af en 33cl glasflaske mellem gulvet og Lecavæggen for at få en flot rund overgang. Altså jeg trak med flaskens bund rettet mod pladen, men lidt vippet, dvs ikke 3cm radius på overgangen ...

Det fungerede godt for mig med kun ét cementprodukt og simple og billige værktøjer (de der byggmax-ting jeg nævnte er utroligt billige sammenlignet med, hvad alle andre sælger dem for), men det var måske bare fordi jeg er en total nybegynder og ikke forstod, at det ikke skulle fungere... ;)

Men jeg tror ikke, du skal pudse ved temperaturer under 10 grader dog.

Læs alt, der virker interessant her, så får du lidt mere kød på benene. http://www.maxit.se/33548/

C
Well, jeg kan ikke lade garagen stå med vindpapp kun og uden bræddebeklædning hele vinteren, og når jeg har fået den på, kommer jeg ikke til at kunne pudse, så det må simpelthen gå alligevel, selvom det er koldt. Det lyder jo ikke så avanceret iaf.

Mikael_L
Mikael_L
I Skåne har I vel stadig nogle dage med op mod 10 grader.
Du kan trække en (eller to lag) presenning eller noget over efter du har muret, så bliver det ikke lige så nattekoldt for det pudsede, -jorden varmer.
Ved så lave temperaturer tager det nok flere dage for pudset at hærde færdigt.

C
Blander og spand har jeg allerede, ligesom en murske. Hvad jeg har brug for er altså en stålskånska (eller plastskånska) og en børste? Og en 33 cl flaske. ^^

Mikael_L
Du klarer dig måske uden skånskan eller børsten ...
Jeg tror næsten, at jeg blandede to forskellige teknikker... men men, det virkede i hvert fald.

C
Typ sådan her: Bland puds mørtlen med vand, som det står på sækken. Få klisteret på lecastenene på valgfri måde. Jævn klisteret lidt fint ud på valgfri måde. Færdig.

Hvad tænkte I om at pudse på kantelementerne, hvis man primer først?

Jeg vil anbefale, at du starter med at slamre med et a-puds først. Maxits hedder "Rødgrund 103". Lav en grød-konsistens og kost det ind i lecan. Så får du et godt underlag til det næste lag puds, som gerne er et B-puds. A-pudset (f.eks. Rødgrund 103) fylder hullerne og forhindrer rutemønstre i lecavæggen i fugtigt vejr. Rutemønsteret kommer ellers af, at lecaen er porøs, og mørtlen mellem stenene er mindre porøs.

Det er let at se, hvem der har sjusket og ignoreret A-pudset, når regnen kommer...

Se følgende billede - muren til højre for hvælvet er IKKE grundpudset med A-puds:

Senest redigeret:
Ved ikke om du allerede er gået i gang med pudsningen, men hvis du ikke har nået det, og bekymringen for frost er der stadig, så findes der antifrostmiddel at blande i, det kan købes i byggemarkederne.

• Synes
Smeds
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.