Har næsten fået op al masonit til luftspalten.
Men nu skal jeg slå en regel på spær for at få plads til 145 isoleringen.

Men hvordan i alverden gør jeg for at få alt lige når det er i vinkel?

har overvejet lidt at købe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håber at den kan justeres skråt

For at kunne justere den i den rette vinkel og måle mig frem til 145 så jeg ved hvordan den nye regel skal kløves

Eller hvordan løser man det?

Findes kryds-lasere i billige varehuse, der er gode nok

Murarsnor

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Murersnor
Kombinationen murersnor, retskinne og vaterpas plejer at fungere udmærket

J jonaserik sagde:
Der findes krydslasere på billige varehuse, som fungerer fint
Den krydslaser jeg har, kan jeg ikke vinkle får kun vandret og lodret ud.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Murarsnor
Hvordan tænker du så?

Jeg prøvede at sætte et op, målte ud 145 på den første og sidste tagspær.
På en af dem imellem gik jeg 164mm, mens den første og sidste var 145.

Eller så gjorde jeg det meget forkert 😑

K
L luckmålare sagde:
Hvordan tænker du så?

Prøvede at sætte op et, målte 145 på første og sidste spær.
På en af dem imellem gik jeg 164mm mens første og sidste var 145.

Eller så gjorde jeg meget forkert 😑
Det er nærmest umuligt at gøre forkert med en snor.

Hvad er egentlig dit problem?
L luckmålare sagde:
Men hvordan i alverden gør jeg for at få alt lige når det er i vinkel?
Er det at undersiden af spærene ikke er i vater og/eller ligger i forskellige højder?
L luckmålare sagde:
Den krydslaser jeg har, kan jeg ikke vinkle får kun ud vandret og lodret.
Det plejer at være sådan de fungerer...

K Kardan79 sagde:
Det går typ ikke at lave fejl med en snor.

Hvad er egentlig dit problem?

Er det, at undersiden af spær ikke er i vater og/eller ligger i forskellige højder?

Det plejer at være sådan, de fungerer...
De er ikke i vater på undersiden, da tømreren var der og forstærkede dem, så kløvede de lægter og monterede op.
Nu varierer disse mellem 110 til 128 mm. Isoleringen er tænkt 145. Så jeg må sætte en lægte mere på for at få alt i vater.

Så de er ikke i vater og

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
K
L luckmålare sagde:
De er ikke i vater på undersiden, da tømreren var der og forstærkede dem, kløvede de brædder og monterede dem op.
Nu varierer disse mellem 110 til 128mm. Isoleringen er tænkt 145. Så må jeg slå på en bræt til for at få alt i vater.

Så de er ikke i vater og
Det er altså underrammerne, der er blevet forstærket, og nu vil du bygge på dem yderligere? Indstil laser på passende højde og mål derefter mellem laser og underarm med tommestok?

K Kardan79 sagde:
Det er altså underrammerne, der er forstærkede, og nu vil du bygge på dem yderligere? Indstil laser på passende højde og mål derefter med mellem laser og underarm med tommestok?
Stemmer,

Men min laser, jeg har i dag er en Bosh, den kan man linne hælde desværre. Så overvejer den hultafors som jeg linkede tidligere. Om det kunne fungere, at køre den på stativ, og så måle sig frem til 145.

K
L luckmålare sagde:
Det er sandt,

Men min laser, jeg har i dag, er en Bosh, den kan man desværre ikke hælde.
Så jeg overvejer den Hultafors, som jeg linkede til tidligere. Om det kunne fungere at køre den på stativ og så måle sig frem til 145.
Jeg forstår desværre ikke, hvad du prøver at gøre.

Skal du have et skrånende loft? Ellers indstiller du laseren til en passende højde (udgå fra tagstolenes lavpunkt) og bruger en almindelig tommestok til at måle mellem laser og underkant af tagstolene.

Jeg ved ikke, om der findes linje-/krydslaser, som kan låses, så de ikke automatisk bliver i niveau/lod. Jeg har aldrig set sådanne, men har heller ikke ledt.

K Kardan79 sagde:
Jeg forstår desværre ikke, hvad du forsøger at gøre.

Skal du have et skrånende indvendigt loft? Ellers stiller du laseren i en passende højde (udgangspunkt fra loftbjelkernes lavpunkt) og bruger en almindelig tommestok til at måle mellem laser og undersiden af loftbjelkerne.

Jeg ved ikke, om der findes linje-/kryds-laser, der kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lod. Jeg har aldrig set sådanne, men har heller ikke ledt.
God aften

Bestilt en ny laser, så i dag testede jeg.

Tog en 145 regle op mod massoniten for at finde den rette mål med laser. Skar til reglen på 63mm. Monterede den, og det blev perfekt. Blev meget tilfreds.

MEN

Så gjorde jeg det samme på den næste, fik den til 65mm til laserstrålen, skar til og monterede i niveau med laseren.

Men da jeg så tog et stykke rest 145mm regle (som isoleringen er senere) bemærkede jeg, at der er ca. 1 cm fra "isoleringen" til kanten på den nye regle.

Så gik jeg og tjekkede nogle mål, den der står tættest på laseren, vil blive typisk 150mm, det føles som om et eller andet sted er det fejl. Sad i lang tid og funderede over, hvad fejlen kunne være.

Talte med en ven, som mente, at jeg har været så uheldig, at jeg startede med den laveste regle, og at jeg skal vende det hele med laser. Skal teste det i morgen. Eller hvad kan ellers være fejlen?
Er en hultafors laser, som jeg har monteret, og derefter drejet i den rette position.

Du ved, at den ikke nivellerer sig selv, når du vipper den?

Til det job skal du bruge murarsnor, sæt reglen korrekt på de to yderste spær, så spænder du op med en murarsnor, en i toppen og en i bunden, så monterer du øvrige.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
L luckmålare sagde:
Men min laser, jeg har i dag er en Bosh den kan man linne luta desværre.
Hvad mener du med ikke at kunne luta?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.