Har næsten fået op al masonit til luftspalten.
Men nu skal jeg slå en regel på spær for at få plads til 145 isoleringen.
Men hvordan i alverden gør jeg for at få alt lige når det er i vinkel?
har overvejet lidt at købe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håber at den kan justeres skråt
For at kunne justere den i den rette vinkel og måle mig frem til 145 så jeg ved hvordan den nye regel skal kløves
Eller hvordan løser man det?
Men nu skal jeg slå en regel på spær for at få plads til 145 isoleringen.
Men hvordan i alverden gør jeg for at få alt lige når det er i vinkel?
har overvejet lidt at købe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håber at den kan justeres skråt
For at kunne justere den i den rette vinkel og måle mig frem til 145 så jeg ved hvordan den nye regel skal kløves
Eller hvordan løser man det?
Det er nærmest umuligt at gøre forkert med en snor.L luckmålare sagde:
Hvad er egentlig dit problem?
Er det at undersiden af spærene ikke er i vater og/eller ligger i forskellige højder?L luckmålare sagde:
Det plejer at være sådan de fungerer...L luckmålare sagde:
De er ikke i vater på undersiden, da tømreren var der og forstærkede dem, så kløvede de lægter og monterede op.K Kardan79 sagde:
Nu varierer disse mellem 110 til 128 mm. Isoleringen er tænkt 145. Så jeg må sætte en lægte mere på for at få alt i vater.
Så de er ikke i vater og
Det er altså underrammerne, der er blevet forstærket, og nu vil du bygge på dem yderligere? Indstil laser på passende højde og mål derefter mellem laser og underarm med tommestok?L luckmålare sagde:
Stemmer,K Kardan79 sagde:
Men min laser, jeg har i dag er en Bosh, den kan man linne hælde desværre. Så overvejer den hultafors som jeg linkede tidligere. Om det kunne fungere, at køre den på stativ, og så måle sig frem til 145.
Jeg forstår desværre ikke, hvad du prøver at gøre.L luckmålare sagde:
Skal du have et skrånende loft? Ellers indstiller du laseren til en passende højde (udgå fra tagstolenes lavpunkt) og bruger en almindelig tommestok til at måle mellem laser og underkant af tagstolene.
Jeg ved ikke, om der findes linje-/krydslaser, som kan låses, så de ikke automatisk bliver i niveau/lod. Jeg har aldrig set sådanne, men har heller ikke ledt.
God aftenK Kardan79 sagde:Jeg forstår desværre ikke, hvad du forsøger at gøre.
Skal du have et skrånende indvendigt loft? Ellers stiller du laseren i en passende højde (udgangspunkt fra loftbjelkernes lavpunkt) og bruger en almindelig tommestok til at måle mellem laser og undersiden af loftbjelkerne.
Jeg ved ikke, om der findes linje-/kryds-laser, der kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lod. Jeg har aldrig set sådanne, men har heller ikke ledt.
Bestilt en ny laser, så i dag testede jeg.
Tog en 145 regle op mod massoniten for at finde den rette mål med laser. Skar til reglen på 63mm. Monterede den, og det blev perfekt. Blev meget tilfreds.
MEN
Så gjorde jeg det samme på den næste, fik den til 65mm til laserstrålen, skar til og monterede i niveau med laseren.
Men da jeg så tog et stykke rest 145mm regle (som isoleringen er senere) bemærkede jeg, at der er ca. 1 cm fra "isoleringen" til kanten på den nye regle.
Så gik jeg og tjekkede nogle mål, den der står tættest på laseren, vil blive typisk 150mm, det føles som om et eller andet sted er det fejl. Sad i lang tid og funderede over, hvad fejlen kunne være.
Talte med en ven, som mente, at jeg har været så uheldig, at jeg startede med den laveste regle, og at jeg skal vende det hele med laser. Skal teste det i morgen. Eller hvad kan ellers være fejlen?
Er en hultafors laser, som jeg har monteret, og derefter drejet i den rette position.
Klik her for at svare