Jeg har købt jordankre for at slå ned i jorden og sætte stolper i. Efter at have slået to jordankre af 100 stykker ned, har jeg allerede stødt på problemer.

Problem nummer 1:
Det er en hel del måling med vaterpas på hver side af stolpen for at få det nogenlunde. Ved at der findes vaterpas til stolper, såkaldt stolpepas. Er der nogen der har brugt det? Virker det godt?

Problem nummer 2:
Jeg bruger en stolpe i jordankeret for at slå det ned i jorden. Dog så flækker stolpen ret let og skal udskiftes. Eftersom jeg skal slå 100 jordankre ned, må jeg finde en bedre løsning. Findes der stolper, der er lavet til dette formål, eller er der noget man kan sætte på stolpen for at forhindre den i at flække? Hvordan har I løst dette problem?

• Synes
Norschan
  • Laddar…
Den klassiske måde at undgå sprukne stolper på er at trække en dåse over enden, inden man slår. Skal den holde til mange stolper, er det bedst at tage et stykke passende groft rør og svejse den ene ende til med en plade, ca. 5-10 mm tyk. Til enkelte stolper virker det at holde en plankestump over stolpen.

Er det høje stolper, så tager man et længere rør, og i stedet for pladen svejser man en ordentlig klump på sådan cirka 10 kilo fast samt håndtag et stykke ned. På den måde behøves ingen slædehammer, men når røret er trukket over stolpen, bruger man røret i sig selv til at slå med ved at trække det op og ned over stolpen.

Der findes jo færdige nedslagere at købe også:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0

Hvad tilfører jordankrene sammenlignet med at slå stolperne direkte i jorden? Det virker meget enklere?

• Synes
Luftskeppet
  • Laddar…
PNO sagde:
Hvad tilføjer jordankerne sammenlignet med at slå stolperne direkte i jorden? Det ser meget nemmere ud?
Stolperne er 95x95 og firkantede. Så de er ikke så lette at slå ned i jorden :-)

Jeg har hverken viden eller udstyr til at svejse. Så måske skal jeg kigge på den der færdige variant. Problemet bliver dog at fjerne den hele tiden fra stolpen, når man skal tjekke hvor ret det bliver.

Sæt en skræppæl i jordankeret med en bolt med vingemøtrik. Slå i elendigheden, udskift pæl og flyt skræppælen videre.

• Synes
Stromdahls
  • Laddar…
Har du gummiklubbe til træpæle at slå med?
(Den eliminerer ikke flisning, men den mindsker det. Bør gøre så offerstolpen holder længere.)

Kan du ikke bruge et lod i stedet for et vaterpas?

Kommer jo an på hvordan jorden er, antager jeg, men når vi skal have mange stolper i, tager vi traktoren og trykker dem ned med skovlen.

P
Vil huske, at jeg brugte en slagklods af plast, når jeg slog et par jordankre ned for nogle år siden. Fandtes dengang både i 70x70 og 95x95.
Fungerede supergodt.

• Synes
Bjober
  • Laddar…
P
Præcis en sådan.

slacker sagde:
Du mener noget lignende denne:

[link]
En sådan ville nok være et godt alternativ. Det svære bliver dog at få den helt lige, da det ikke er muligt at bruge vaterpas.

Brug koben og en mukkert om nødvendigt. Derefter går det ret let at banke jordankeret ned. Sæt derefter stolpen i, og afbalancér den ved at banke sten på den side, den hælder mod.

• Synes
Alsboy
  • Laddar…
Det går ganske godt at rette stolperne op, når du derefter skruer brædderne på stolperne.

hopper ind i tråden (selvom den er over et år gammel)

er i gang med at sætte nyt hegn op og oplever, at jordankeret/stolpespydet drejer sig, er der nogle gode tricks til at løse det? Gætter på, at det er på grund af sten eller lignende, der kommer i vejen.

Da vi byggede hegn for et antal år siden (ca. 30x40 meter), lejede vi en jordbor og borede med den mindste bor, inden vi drev stolperne ned. Alle stolper blev slået ned lige og fint på en dag af to mand. En side gik langs en række med bjørkar, og havde vi ikke haft boren, ville vi stadig stå der i dag og banke...

• Synes
tubengustaf
  • Laddar…
Man kan måske tage et jordanker og kappe delen der skal ned i jorden og derefter trække den op-og-ned på offerstolpen. Det måske mindsker risikoen for flisning. Dog så slår man med forhammer/spett metal mod metal så høreværn bliver vel et must.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.