hvordan løser vi dette nemmest? Hvad kræver det for tømmerdimensioner på et skur 3x5m?

Byg hele vægblokke med et lag af et fornuftigt økonomisk plademateriale som OSB eller krydsfiner. Regler i kombination med sådant bliver som væghøje masonitbjælker. Huller til døre og vinduer svækker knapt hvis regelrammen går hele vejen rundt.

Det kan klare 5m pilleafstand uden problemer. Lad bundreglen i væggen være syll. Læg gulv med en ramme indenfor væggen og bjælker monteret med bjælkesko.

Platformbyggeri kunne også fungere, hvis det støttes i midten under byggetiden.

Mvh Findus

PS. Strengt taget er 45x70 tilstrækkeligt til vægstammen. Tagspærene bør tjekkes nærmere afhængig af typen. DS

findus42 findus42 sagde:
Byg hele vægge med et lag af noget fornuftigt økonomisk plademateriale som OSB eller plywood. Reglar i kombination med sådant bliver som væghøje masonitbjælker. Hul til dør og vindue svækker næppe, hvis regelrammen går hele vejen rundt.

Det klarer 5m plinteafstand uden problemer. Lad bundreglen i væggen være syll. Læg gulv med en ramme indenfor væggen og bjælker monteret med bjælkesko.

Platformbyggeri ville også fungere, hvis det støttes i midten under byggetiden.

Mvh Findus

PS. Strengt taget er 45x70 nok til vægstammen. Tagspærene bør tjekkes nærmere afhængigt af typen. DS
Tænker du dig, at man reglar væggen op konventionelt og beklæder denne på ind- og yderside med Osb med andre ord? Osb som man limer så...

Interessant som fanden, hvis dette fungerer... og billigt.

Desuden leger jeg med tanken om at beklæde ydersiden med p30plywood og slå en hatlægt cc300 for det rette look...

Spørgsmålet er bare, om Findus driver med mig ;)

Lim er ikke nødvendigt, hvis det er ordentligt skruet/sømmet. Kig på antal søm i en tilsvarende gitterspær. Der bliver latterligt mange flere på en vægblok. Å skivemoment på dem alle.

Hav OSB liggende og forskudt og andet mønster på ydersiden, så holder det til en søjleafstand på 5 meter.

Når du bygger blokkene. Sæt plader på indersiden først. Det vejer ikke meget, så det er let at rejse for 2 mænd. Gavlblokken sætter du indenfor.
Diagram af vægblokstruktur med gavelblok øverst, pil markerer ”Vägg”. Skitse viser konstruktionselementer i byggeprojekt.

Løb rundt med et vaterpas og stræb op, så alt er lige. Monter spær, så det er muligt at dække byggeriet. Derefter smider du isolering ind og sætter pladerne på ydersiden.
En simpel skitse af en byggekonstruktion med en linje og to mindre rektangler ved siden. Skitsen ser håndtegnet og uformel ud.
Jeg har lagt "hammarband" både oppe og nede i langvæggene på indersiden, når jeg har bygget sådan noget. Det har været sportshytter, så jeg har sat dør og vindue jævnt med indervæg for at få plads til skodder i yderfugerne.

Håber du har fået lidt mere info. Sidder med kun iPhone og kæmper for at autocorrect ikke skal gøre goddag økseskaft ud af indlægget.

Mvh Findus

• Synes
Solvskaftet og 1 anden
  • Laddar…
findus42 findus42 sagde:
Lim er ikke nødvendigt, hvis det er ordentligt skruet/sømmeligt. Kig på sømantal i tilsvarende gitterspær. Der bliver latterligt mange flere på en vægblok. Og skivemoment på dem alle sammen.

Ha OSB liggende og forskudt og andet mønster på ydersiden så holder det til en pilleafstand på 5 meter.

Når du bygger blokkene. Sæt plader på indersiden først. Det vejer ikke meget, så det er let at rejse med 2 mand. Gavlblokken sætter du indeni.
[billede]

Løb rundt med et vaterpas og afstiv så alt er lige. Monter tagkonstruktioner så det er muligt at dække bygningen. Så smider du isolering ind og sætter pladerne på ydersiden.
[billede]
Jeg har lagt "hammerbånd" både oppe og nede i langvæggene på indersiden, når jeg har bygget sådan noget. Det har været fritidshuse, så jeg har sat dør og vindue i niveau med indre væg for at få plads til skodder i ydersmygene.

Håber du har fået lidt mere info. Sidder med bare iPhone og kæmper for at undgå, at autokorrekt laver volapyk af indlægget.

Mvh Findus
Lyder jo rigtig godt Findus. Skal absolut kigge nærmere på dette. :) virkelig cool løsning.

Tak for infoen :)

Bare for at være nysgerrig, havde du en ångspärr indenfor Osbn så? Tænkte iofs sportstugor måske man ikke bruger ångspärr hvis de skal stå uopvarmede...

Ingen diffspærre og god ventilation. Det virker. Det største jeg har bygget med metoden er 6x4,3 meter. Kostede på limtræ til hamrebåndene dengang. Vil ikke have samlinger

mvh Findus

Mikael_L
Eller helt uden ventilation (så lukket og tæt som muligt) og luftaffugter eller torrbollen...

Fungerer naturligvis ikke, hvis man skal opholde sig (bo) der.

Lad os sige det sådan.

Dårlig ventilation er værre end ingen.
God ventilation er bedre end ingen.

Problemet med "ingen ventilation" er antagelsen om, at det er muligt at forsegle rum så godt, at der ingen omsætning sker. Erfaringen peger mere på, at det ikke går. Ikke engang tætsvejsede rør er fri for kondens, hvilket med tiden fører til, at de ruster indefra.

Konceptet "bevare luften urørt til fremtidige generationer" virker, så længe det håndteres med tørre bolde eller affugtere. Men det er ikke et passivt system. Det kræver mere viden og engagement end ventilation på den rigtige måde.

Næste gang I slukker et køleskab. Tør det af, smid en tørbold ind, og luk det i stedet for, som man plejer, at have døren på klem.

Er det lige så frisk, så vinder at lade det stå på klem, da tørbolden koster penge.

Venlig hilsen Findus

• Synes
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 sagde:
Problemet med "ingen ventilation" er antagelsen om, at det er muligt at forsegle rum så godt, at ingen omsætning sker.
Det er derfor, det er nødvendigt med en slags affugtning.

Men hvis det er muligt at gøre huset eller køleskabet nogenlunde tæt, kan ingen ventilation overhovedet være det bedste valg. Problemet med et koldt hus og meget ventilation er, at den relative luftfugtighed er over 95% de fleste dage i vinterhalvåret, og så vil sortskimmel snige sig ind.

Jeg har prøvet, jeg havde loftet i garagen helt åben uden gavlender, dvs. mere ventilation end det er ikke muligt, resultatet - masser af sortskimmel.

At kolde sommerhuse osv. klarer sig nogenlunde skyldes, at de gange solen skinner, bliver det varmere inde i huset end udenfor, og den damptrykforskel driver lidt fugt ud hver gang, og alt materiale i huset kan håndtere en vis mængde fugtbuffer.

Hvis du kigger, vil du se, at det bliver stadig mere populært blandt bådejere og campingvognsejere i stedet for at ventilere deres kæreste eje så meget som muligt, lukker objektet så tæt, som det overhovedet er muligt, og efterlader en tårekugle indeni i stedet. Der bliver mere og mere enighed om, at der er mindre skimmel og muggen lugt fremad foråret.

Og billige hjemmegjorte tårekugler i maksi-størrelse er populære.
https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=8838
https://www.maringuiden.se/forum/topic/45556-hemmagjord-torrboll/
https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/hemgjord-torrboll-xl.44403/

Eller så stiller man et spirorør i masthullet med sortmalet top. Kan bruges år efter år. Koster intet udover den første investering og ventilerer på den rigtige måde.

Paradigma plejer at pendle frem og tilbage. Nu ser det ud til, at tillukkerne har overtaget. Når deres fejlkonstruktioner slår tilbage, vender det, og fåreflokken følger efter til en anden eneste sandhed. Så begynder jeg måske at argumentere for den anden side ;). I den fysiske virkelighed, som jeg lever i, findes der ingen eneste vej. Enhver idioti kan fungere, bare alt er veludført, og alle ideer samarbejder til en fungerende helhed.

Jeg foretrækker systemer, der fungerer, når de, der forvalter dem, er inkompetente eller dovne. Jeg har ingen kontrol over fremtiden, så før eller senere vil det ske. Derfor kan jeg lide sæsonforanstaltninger af typen "sørg for, at spjældene og alle indvendige døre er åbne, når I lukker hytten." "Det er godt, hvis I slukker for køleskabet med døren på klem." "Glemmer I køleskabet, må I købe nye batterier næste år." Hvis hovedfunktionen er passiv, bliver konsekvenserne af fejl mindre.

Landets ældste hus ser ud til at være ventileret https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tiondeboden_i_Ingatorp

Mvh Findus

PS. Apropos konsensus. Da Einstein havde publiceret et afgørende værk, samlede den videnskabelige elite sig og skrev under på en lang liste med masser af prominente navne. Overfor denne liste sagde Einstein "hvis jeg tog fejl, havde det været nok, hvis én af jer havde skrevet under." DS

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.