Hej!

Så er vi nået til entréen i vores forholdsvis nykøbte 70'er Gullringshus. Væggene skal males, træværk skal males op, gulvlister udskiftes, og loftet skal først vaskes og derefter eventuelt males afhængigt af resultatet af vasken. Som billedet viser, er loftet delvist blevet sodplettet, og mit spørgsmål er nu, om der er noget der forhindrer, at man lægger en fuge mellem liste og loft for at undgå dette i fremtiden? Har sprækken nogen anden funktion end rent æstetisk?

Mvh Johan Sotpletter på et loft ved en væg, med en lille mellemrum mellem liste og loft. En 70'er-gang med trægulv, vægge der skal males, en trætrappe og en skydedør. Sokler og lister vurderes, loft med pletter kan kræve maling.

Skyggelisterne gør jo, at det ikke ses, når det bevæger sig mellem loft og væg, fuger du der, vil der nok ret sikkert komme revner i fugen.

Okay, så hvis jeg vil have det tæt, er det bedst at tage listerne ned, fuge mellem loft og væg og derefter sætte dem tilbage?

• Synes
Rainbowmiao
  • Laddar…
Men kun på ydervæggene, på indervægge burde dette vel ikke forekomme?

Jo billedet er faktisk af en decimetertyk ikke-bærende indervæg.

Men der burde det jo ikke være noget luftstrøm, så det hjælper jo næppe at fuge der.
Ville nok bare male det hele på stedet og se, det kan jo holde længe.

Kan meget vel trække fra indervægge.
Årsag: byggfusk/sjusk og/eller smågnavere.
Har det selv. Det trækker mellem lægterne. Tilsyneladende er det åbent ud på et eller flere steder, hvor lægterne møder ydervægge. Så ved jeg også, at der er masser af smågnavere der. Summa summarum, det er tæt som en schweizerost... og trækker meget, indtil man isolerer bagved loftlisterne. Desværre kan man ikke nå rundt om ydervæggene uden at rive huset ned.
At isolere er betydeligt bedre end fugemasse, som bare revner/ slipper fra underlaget med tiden.

I køkkenet findes ikke denne luftspalte - der har man sat en almuelist tæt mod loftet og malet over, og jeg kan ikke se nogen revnedannelse. Er skyggelist/luftspalte mellem loft og list almindelig? Hvordan ser det ud hjemme hos jer? Jeg vil gerne have det fjernet, dels pga. nævnte kuldebroer, men også pga. udseendet, jeg forstår ikke den æstetiske pointe med skyggen.

Ja, væk med den! Du har helt ret i, at det er en grim løsning. Meget pænere med rigtige lister.

Tror man gik over til skugglister i huse engang i 70- eller 80'erne.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.