Hejsa
Er i gang med at renovere et lille badeværelse, men har stødt på et problem. Skal montere en Unidrain vægnær gulvafløb, men selve udløbet kommer lige over en gulvbjælke. Har allerede skåret ud 40x40x250mm (bjælken er 230x70mm). Udløbet, jeg har skåret ud til, er en lavbygget model, men så i går, at vandlåsen, der hører til, ikke er godkendt enligt EN 1253, så ved ikke, hvad forsikringsselskabet mener om det.. Så min overvejelse er at skifte udløbet til en model, der er højere, men så må jeg skære yderligere cirka 30mm nedad, og jeg er bange for, at jeg svækker bjælken endnu mere end det allerede er gjort. Så hvad tror I, kan jeg forstærke på en eller anden måde og skære mere ud, eller skal jeg fortsætte med den lavbyggede? Huset er et etplanshus med kælder bygget i 1943, badeværelset er i stueetagen, og bjælken, jeg har skåret ud, er cirka 4,2m.
Håber I har et svar
Mvh, Fredrik
Er i gang med at renovere et lille badeværelse, men har stødt på et problem. Skal montere en Unidrain vægnær gulvafløb, men selve udløbet kommer lige over en gulvbjælke. Har allerede skåret ud 40x40x250mm (bjælken er 230x70mm). Udløbet, jeg har skåret ud til, er en lavbygget model, men så i går, at vandlåsen, der hører til, ikke er godkendt enligt EN 1253, så ved ikke, hvad forsikringsselskabet mener om det.. Så min overvejelse er at skifte udløbet til en model, der er højere, men så må jeg skære yderligere cirka 30mm nedad, og jeg er bange for, at jeg svækker bjælken endnu mere end det allerede er gjort. Så hvad tror I, kan jeg forstærke på en eller anden måde og skære mere ud, eller skal jeg fortsætte med den lavbyggede? Huset er et etplanshus med kælder bygget i 1943, badeværelset er i stueetagen, og bjælken, jeg har skåret ud, er cirka 4,2m.
Håber I har et svar
Mvh, Fredrik
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Er den lige så grov som den neden i billedet, så er det nok ikke nogen fare. Desuden så ser det jo ud som om du har forstærket den allerede. Har set betydeligt værre ting end det der.........bjælker som knapt har holdt sammen fordi de har trukket igennem 110 afløb osv.
I gamle huse er det nok taget betydeligt mere end i moderne.
I gamle huse er det nok taget betydeligt mere end i moderne.
Okay ja jeg har limskruet en 15mm plyfa. Ja det er samme dimension på den bjælken. Bjælken er jo som sagt 230x70 og hvis jeg nagger ud 30mm til så er det tilbage 160mm i højden der hvor jeg har nagget ud så måske er det roligt da
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg vil gerne se en tegning, der viser, hvor i bjælkens samlede længde udsparingen findes. Uden den information er det svært at vurdere konsekvenserne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
To områder på en bjælke er særligt følsomme for hultagninger, dels ved midten, dels ved støttepunkterne. Nu har du held som befinder sig på afstand fra disse områder. Det meste af materialet i bjælken vil forblive, selv efter 70 mm udtagning, så jeg tror, det vil fungere. Hovedprincippet er, at man ikke laver hultagninger af format, medmindre man har viden om konstruktionsstatik eller kan rådføre sig med nogen der har, før hultagningen! Man forsøger altid at løse problemet ved at undgå det. Dette sidste siger jeg ikke kun til dig, men til alle der følger tråden og som står over for lignende problemer.
Takker så meget for hjælpen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur påverkas bärigheten om man jackar ur bärlinan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Skrald ud limtræssøjle
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fastgøre spær til tagrygbjælke: skære ud eller lægge en kile?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Skadedjur golvbjälke, vad göra?
Lösvirke & Timmerhus -
Jacka ur golvbjälke
Badrum