Er i gang med at bygge med nockbalk, men bliver i tvivl om, hvordan jeg bør forbinde nockbalk og tagås.

Når jeg kigger på byggbeskrivningar.se og deres "Attefallshuset", ser det sådan her ud:
Diagram af en takstol med dimensioner og vinkler angivet, designet til 45 graders taghældning, viser udskæringens placering for montering i balksko.

Man har altså valgt at skære ud i tagstolen, så den ligger godt i bjælkeskoen. Gælder dette også for en stejlere tagvinkel på 45 grader?

Alternativet, som jeg ser, er at save en kile og lægge i bjælkeskoen, og så 220'eren ovenpå. Mindre fastholdsflade i bjælkeskoen, men ingen brudindikation i toppen.

Det, jeg ved om træbyggeri, er mindre end det, jeg ved om stål, men det åbenlyse modargument mod min tanke er vel, at det ikke i nævneværdig grad påvirker stabiliteten med en udsavning i enden.

Taknemmelig for input!

Blev du klogere omkring dette? Jeg er i lignende situation og overvejer også, hvordan jeg skal fastgøre i nocken.

Y Yowsa sagde:
Blev du klogere omkring dette? Jeg er i lignende situation og overvejer også, hvordan jeg skal fastgøre i nocken
Jeg har overdimensioneret tagåserne ganske meget, så det føltes helt ok at skære ud. Som sagt er skitsen fra Svenskt Træ, så det føles helt ok trods den stejlere tagvinkel.

• Synes
Yowsa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.