2,377 læst ·
44 svar
2k læst
44 svar
Skru i porøs væg med luftspalte
Side 1 af 3
Bor i en lejlighed bygget i 40'erne og skal forsøge at skrue et antal skinner fast til et Elfa-hyldesystem. Væggen i spørgsmål er mod ydervæggen på huset. Selvfølgelig vil jeg have, at skruen griber fat, og at hylden er rigtig godt fastgjort, så alt ikke brager sammen på en smuk dag.
Problemet er, at væggen først har et meget porøst lag af en slags puds, men min meget begrænsede erfaring med pudsvægge siger mig, at dette er endnu mere porøst end normalt. Det er ret let at håndskruve ind i væggen gennem det første lag.
Andet lag ser ud til at være en luftspalte. Når man skruer gennem det første lag, så ”falder man ligesom ind” i væggen, omtrent som når man borer i en gipsvæg, det siger bare ”poff”, og så er man igennem.
Tredje lag er, hvad jeg ville tro, mursten. Eller i det mindste et betydeligt hårdere materiale, som jeg må antage er det, ydervæggen på huset er lavet af.
Banker man på væggen, lyder det hult. Det er slet ikke den massive følelse, som jeg har følt med andre vægge mod ydervæg.
Jeg har prøvet at skrue direkte i væggen, men det føles meget løst. Jeg har også prøvet at bore 6 mm og derefter bruge Elfas egne plugs, som er 8 mm, men skruen fæster ikke i pluggen og drejer bare rundt.
Jeg går ud fra, at dette er et relativt almindeligt problem, men jeg har aldrig stødt på det. Hvordan fikser jeg skinnerne på den bedste måde? Jeg antager, at jeg skal have fat i murstenen eller hvad det nu er, længst inde? Har jeg brug for en lang plug og en længere skrue end Elfas egne? Eller skal man bruge en speciel metode?
Problemet er, at væggen først har et meget porøst lag af en slags puds, men min meget begrænsede erfaring med pudsvægge siger mig, at dette er endnu mere porøst end normalt. Det er ret let at håndskruve ind i væggen gennem det første lag.
Andet lag ser ud til at være en luftspalte. Når man skruer gennem det første lag, så ”falder man ligesom ind” i væggen, omtrent som når man borer i en gipsvæg, det siger bare ”poff”, og så er man igennem.
Tredje lag er, hvad jeg ville tro, mursten. Eller i det mindste et betydeligt hårdere materiale, som jeg må antage er det, ydervæggen på huset er lavet af.
Banker man på væggen, lyder det hult. Det er slet ikke den massive følelse, som jeg har følt med andre vægge mod ydervæg.
Jeg har prøvet at skrue direkte i væggen, men det føles meget løst. Jeg har også prøvet at bore 6 mm og derefter bruge Elfas egne plugs, som er 8 mm, men skruen fæster ikke i pluggen og drejer bare rundt.
Jeg går ud fra, at dette er et relativt almindeligt problem, men jeg har aldrig stødt på det. Hvordan fikser jeg skinnerne på den bedste måde? Jeg antager, at jeg skal have fat i murstenen eller hvad det nu er, længst inde? Har jeg brug for en lang plug og en længere skrue end Elfas egne? Eller skal man bruge en speciel metode?
I 40'erne, under krigen og lidt efter, var der mangel på meget i Sverige, og de byggede derefter, men jeg ville tro, at det er en form for murværk/tegl, som derefter er blevet dækket af puds.
For at pudsen skulle fæste, satte man ofte en slags måtte af ståltråd og siv på teglet.
Du skal komme ind til teglet, eller hvad det end er for en mursten, og hele pluggen skal komme ind i stenen. Derefter en længere skrue, der går hele pluggens længde plus gennem sivmåtten og pudset til din skinne.
For at pudsen skulle fæste, satte man ofte en slags måtte af ståltråd og siv på teglet.
Du skal komme ind til teglet, eller hvad det end er for en mursten, og hele pluggen skal komme ind i stenen. Derefter en længere skrue, der går hele pluggens længde plus gennem sivmåtten og pudset til din skinne.
Lyder rimeligt! Jeg målte hullet ind til teglet (eller hvad det nu er), og det ser ud til at være lidt mere end 5 cm frem til det.T Testarn sagde:I 40'erne, under krigen og lidt efter, var der mangel på meget i Sverige, og de byggede derefter, men jeg ville tro, at det er en form for murværk/tegl, der så er dækket af puds.
For at pudset skulle hæfte, satte man ofte en slags måtte af ståltråd og siv på teglet.
Du skal komme ind til teglet, eller hvad det er for mursten, og hele pluggen skal komme ind i stenen. Så længere skrue, der går hele pluggens længde plus gennem sivmåtte og puds til din skinne.
Så også, at der fandtes noget, der hedder facadeplug, for eksempel Fischer DuoXpand, som er 8x100 mm eller 8x120 mm. Måske kunne være noget? Lidt usikker på, hvor dybt man helst vil have, at pluggen skal fæstne i teglet. Men i teorien burde jeg jo kunne bore 100 eller 120 mm lige ind i teglet og skrue fast med den plug?
Du skruer ikke ind i mørtlen mellem murstenene, vel? Gammel puds kan ofte børstes væk, når først "hinden" er blevet ødelagt, hvilket den gør, når du skruer i den selvfølgelig.
Svært at sige, men har skruet en betydeligt mindre kritisk ting fast i en anden væg, der også er mod ydervæggen, og oplevede det samme der. Og der skruede jeg alligevel fire forskellige huller, så tror ikke, det er et spørgsmål om, at jeg når mørtlen.G grovspacklarn sagde:
Under alle omstændigheder er det første lag som sagt ekstremt porøst, og banker man på væggen, kan man næsten tro, det er en gipsvæg. Så det er ret indlysende, at der er tale om et porøst, ret tykt lag og så lidt luft og derefter meget hårdere.
Fast puds hæfter godt på murværk så den idé falder..
Er TS sikker på at det ikke er en trævæg indvendigt hvor rørmåtten bruges som pudsbærer?
Rørmåtte blev også brugt som brandsikrings foranstaltning på trævægge som havde behov for det..
Også kaldet kloasongvæg:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvægg
Er TS sikker på at det ikke er en trævæg indvendigt hvor rørmåtten bruges som pudsbærer?
Rørmåtte blev også brugt som brandsikrings foranstaltning på trævægge som havde behov for det..
Også kaldet kloasongvæg:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvægg
Findes der mursten eller anden mere kompakt sten bag puds og tagrørsmåtte, bør det være tilstrækkeligt med de medfølgende plugs fra ELFA. Sørg blot for, at pluggen går helt ind i stenen. Den vil da ikke være synlig fra overfladen på væggen.
Kan sikkert være så. Jeg kan meget lidt om forskellige materialer, så har mest gået på mavefornemmelse og gætter mig frem.J Jansson69 sagde:
Men har det nogen betydning for problemet med at fæste i de mursten længst inde? Eller mener du at man i så fald burde kunne fæste i det første lag, hvis det er træ?
Det er lidt mere end 5 cm fra åbningen på hullet frem til teglet. Så pluggerne fra Elfa er nok for korte i så fald.T Testarn sagde:
Er det som jeg tror, så er det en plankevæg indenfor pudset, det kigger du let ved at skrue en træskrue igennem pudset for at se om den tager fat..T tobiasger sagde:
Her er et link om disse vægge:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-hantera-vaeggar-med-vassmatta-och-puts.510776/
Mistænkte det. Men så burde det fungere at bore cirka 100 mm ind og så bruge pluggen jeg linkede til ovenfor? Eller vil man have, at pluggen går ind mere end 5 cm i teglet? Har ingen anelse om, hvor dybt teglet er, man vil jo nødigt komme til at bore lige igennem ydervæggen. Men det antager jeg er meget dybere end det.G grovspacklarn sagde:
Tjek først om du har træ bag pudsen!T tobiasger sagde:Mistænkte det. Men så burde det fungere at bore cirka 100 mm ind og derefter bruge pluggen jeg linkede til ovenfor? Eller vil man have, at pluggen går ind mere end 5 cm i murstenene? Har ingen anelse om, hvor dybt murstenene er, man vil jo helst ikke komme til at bore lige igennem ydervæggen. Men det går jeg ud fra er meget dybere end det.![]()