Hej,

Er i gang med at male en gammel indvendig dør fra 30'erne.

Skruerne, der holder låsepladen fast (tror jeg det hedder, pladen rundt om håndtag og lås), sidder ikke ordentligt i deres huller. Hullerne er blevet for store. Det kompliceres af, at der er ret tyndt med træ, inden skruerne når ind til låsemekanismen, så nogen har monteret afklippede skruer.

På en tidligere dør, hvor jeg havde samme problem, løste jeg det ved at lægge tændstikker i hullet, før jeg skruede. Det blev bedre, men ikke helt godt. Er der nogen, der ved, om der findes et passende fyldstof til at spartle ind i hullerne og derefter skrue i?

Tag mekanismen ud og læg almindelig plastfolie eller lignende på indersiderne. Sæt derefter en træklods eller noget andet passende der, så folien presses mod hullet.

Tag derefter plastic padding eller en almindelig tokomponent epoxymasse og fyld hullerne helt op.

Bor derefter passende huller ud og gevindskær disse. Nu har du en skøn fatning til dine skruer. Skulle det være rigtig vanskeligt at få fatning, så lav hullerne lidt koniske og ovale med den smalle del udad. Skulle spartelmassen nu slippe, holder skruen det på plads alligevel, samtidig som spartelmassen låser håndtaget mod træet.

Tak, det skal prøves.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.