Vi skal sætte nogle plader treetex/porøs board på væggene i et rum. Og ja, det er bestemt, at det skal være disse plader og intet andet :D

Førhen satte man dem op med papspik men spørgsmålet er, om der findes en passende skrue, man kunne bruge? Spånpladeskrue?

Det føles lettere at skrue og mere sikkert, da der ikke er så meget materiale bagved, som sømmet kan fæstne i. Det er en opbygget væg med osb, som pladerne skal fæstnes på.

Almindelig træskrue eller gipsskrue ville jeg have brugt. Spånpladeskruen risikerer at blive trukket ind i den bløde plade og fæste dårligt.

Findes vel ikke skruer, der er direkte egnede, eftersom pladerne er så bløde. Måske kunne et montagelim være bedre? Ellers ville jeg nok prøve med en skrue, der har flad underside i stedet for forsænket. Du trækker den jo alligevel let ind, så den kommer ned under overfladen.

Jeg tror på gipsskruer. De plejer at have lige så stort hoved som papspik. Spånpladeskruen plejer at have et lidt mindre hoved, der er mere konisk og riflet for lettere at forsænke i den hårde spånplade. Det bør ikke være et problem med treetex. Der skal vel ikke være nogen større belastninger på pladerne. Jeg tvivler på, at valget er kritisk.

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Papspik alle dage i ugen.

• Synes
seniorkonsult
  • Laddar…
M MagHam sagde:
Pappspik alle dage i ugen.
Afhængigt af hvor stabil/fleksibel osb-pladen er, kan det være svært at fastgøre, hvis man ikke har en pappistol, men ja det er godt med pappspiken(y)

hsd
Lim hvis I vil have det plant
Skrue eller søm giver buler i overfladen

Papspik har jo været brugt i 50 år, Hvad er forskellen i dag?

Jeg har skruet nogle plader tretex tilbage, som var taget ned for diverse træk i væggen.

Gipsskruer fungerer perfekt til dette! (y)

• Synes
jokamp og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.