Jeg er i færd med at sætte op ca 30kvm perlespont i min stue. Jeg har tidligere (nogle år siden) gjort lignende med både søm, men jeg har også sat en lille vægpanel op med klips. Som jeg husker, var det smidigt med klips, men har hørt lidt delte meninger om dette.
Nogle tips?
Det er jo meget besværligt at sømme, især de sidste millimeter, så man ikke skader panelet...
Nogle tips?
Det er jo meget besværligt at sømme, især de sidste millimeter, så man ikke skader panelet...
Hej,
De gange jeg har sat perlespont som loftbeklædning, har jeg sømmet dem med clips. Med et godt don, en god hammer og en tålmodig hjælper, der holder, går det overraskende glat. Jeg oplever ikke, at den sidste række er besværlig at sømme, den sømmer du sandsynligvis uden clips, da den tilpasses til ønsket bredde. Dog kan det være stramt at få den ind...
// Tobbe
De gange jeg har sat perlespont som loftbeklædning, har jeg sømmet dem med clips. Med et godt don, en god hammer og en tålmodig hjælper, der holder, går det overraskende glat. Jeg oplever ikke, at den sidste række er besværlig at sømme, den sømmer du sandsynligvis uden clips, da den tilpasses til ønsket bredde. Dog kan det være stramt at få den ind...
// Tobbe
Skruede clips i loftet. Har skruet panel i loftet på fritidshuset at det fungerer kanon. Ingen bøvl med at slå opad, ingen fejl med mærker, mm.
Men nu har jeg anskaffet en dyckertpistol, så næste panel sættes med den i stedet.
Men nu har jeg anskaffet en dyckertpistol, så næste panel sættes med den i stedet.
Jeg bruger gerne clips til vægpaneler, men er lidt tøvende med dem i loftet efter at have stået og sømmet et tredive år gammelt panelloft fast, som var begyndt at hænge og få sprækker fordi clipsene med tiden havde bøjet sig under panelernes vægt. Men det kan have at gøre med, at det var spæret lidt for sjældent, cc omkring en meter = mere vægt på hver clips.
Søm skjult uden clips - 45 grader ind lige ovenfor fjederen - fungerer godt uden at skade panelet, hvis man bruger sømdriver (som en dorn, men med flad spids) til det sidste stykke. Men det er bestemt lidt mere anstrengende at sømme end med clips.
Søm skjult uden clips - 45 grader ind lige ovenfor fjederen - fungerer godt uden at skade panelet, hvis man bruger sømdriver (som en dorn, men med flad spids) til det sidste stykke. Men det er bestemt lidt mere anstrengende at sømme end med clips.
Klik her for at svare