Jeg er i gang med at skrue gulv-gips hjemme nu og undrer mig over, hvorfor skruerne skal sættes så tæt? De fleste anbefaler et sted mellem 15-30 cm mellem skruerne, men det bliver jo op til 40 skruer på en 60x240 cm plade, er det virkelig rigtigt?

Et andet spørgsmål vedrører selve skruerne og skrueteknikken. Jeg har købt Grabber selvborende skruer. Disse er gevindet "i den forkerte retning" de sidste millimeter inden skruehovedet. Hvad er formålet med dette, skal jeg bruge en speciel teknik for at få skruerne i? Som det er nu, lader jeg skruen bide sig ned i pladen med borspidsen og følger så efter med skruemaskinen, når den først får fat. Man skal tage godt fat for at bitsen ikke skal hoppe ud, er det normalt?

mhacker sagde:
Man skal tage godt fat for at bitsene ikke springer ud, er det normalt?
Ja, jeg har kun skruet gulvgips en gang (et rum) og det var præcis sådan jeg oplevede det. Gulvgips er meget hårdt, så det kræver lidt for at få skruen ned.

Nu havde jeg først (eh, må give skylden på fyren i butikken..?) den forkerte skrue, nemlig en der var beregnet til "robustgips". Den var hård at skrue og mange knækkede lige under skruen når man forsøgte at få den ned. Med skruer beregnet til gulvgips gik det noget lettere. Men det lader jo til at være det du har.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.