Hej
Vi har brug for at sætte hylder op i vores kombinerede apparatrum/reservetoilet/lager. Jeg kan nok ikke stole på at skrue i reglarne (uhensigtsmæssig placering + diverse elledninger trukket ubehageligt tæt) så jeg bliver nødt til at skrue en hel del direkte i spånpladerne (12 mm tykke ifølge tegningen). Hvor godt kan jeg regne med, at det holder? Der vil blive en hel del vægt på dem fremover, når alt frostfølsomt skal flyttes ind fra udendørsopbevaringen, og jeg vil jo ikke have, at halvdelen af væggen skal falde ned...
Vi har brug for at sætte hylder op i vores kombinerede apparatrum/reservetoilet/lager. Jeg kan nok ikke stole på at skrue i reglarne (uhensigtsmæssig placering + diverse elledninger trukket ubehageligt tæt) så jeg bliver nødt til at skrue en hel del direkte i spånpladerne (12 mm tykke ifølge tegningen). Hvor godt kan jeg regne med, at det holder? Der vil blive en hel del vægt på dem fremover, når alt frostfølsomt skal flyttes ind fra udendørsopbevaringen, og jeg vil jo ikke have, at halvdelen af væggen skal falde ned...
Hvis vi går ud fra, at spånpladerne sidder ordentligt fast i reglarne (ikke så sikkert
) og at du ikke skal have flere 100 kilo på hylden, og at hylderne ikke er dybere end 30-40 cm, så er det tilstrækkeligt med "grov" skrue (belastningskraften "lige ned", tænk bare på hvordan skruen er gevindet & forbore). Stil det tungeste nederst. Men hvis du vil have lidt mere sikkerhed, brug "molly" eller "gummiudvider". Den største belastning, når man monterer en hylde, er på det øverste skrueforbindelse.
Så kan man måske aflaste længst ude på hyldeplanene ved at sætte en lang gevindstang gennem alle hyldeplanene med møtrik/skive på hver side af hyldeplanet og derefter forankre dette i loftet. Dette forudsat at du har et passende loft som kan klare dette.
Klik her for at svare