Vi har fjernet en murstensvæg og står nu overfor, hvordan vi skal "fylde hullet" mellem trægulvene. På en del (hvor der tidligere har været en dør) ligger træbjælken fri med tjærepap på, og på den anden del er der muret ovenpå bjælken. Skal vi fjerne mørtlen og skrue den nye tværgående gulvplanke direkte i bjælken, eller skal vi mure over bjælken (lige med det andet) og skrue gulvplanken fast i mørtlen? Holder det? Eller er der en anden måde at løse det på?
Er det et gammelt hus? Hvor stor er niveauforskellen fra gulvet ned til bjælken henholdsvis mørtlen? Hvad ligger der etagen under, varmt eller koldt område, dvs. kælder, fundament, plade eller boligareal?
Hvis det er en og samme bjælke, der går under den tidligere døråbning og ligger under mørtlen, ville jeg have fjernet mørtlen og lagt i med plade eller lægte, så den nye planke ender på den rigtige højde. Hvis det er et koldt område under, kan det være fornuftigt at vindtætte og isolere det lille, der er muligt. Præcis den variant havde jeg tidligere i vores køkken, hvor det blæste "orkan" fra den kolde kælder under køkkenet.
Hvis det er en og samme bjælke, der går under den tidligere døråbning og ligger under mørtlen, ville jeg have fjernet mørtlen og lagt i med plade eller lægte, så den nye planke ender på den rigtige højde. Hvis det er et koldt område under, kan det være fornuftigt at vindtætte og isolere det lille, der er muligt. Præcis den variant havde jeg tidligere i vores køkken, hvor det blæste "orkan" fra den kolde kælder under køkkenet.
Klik her for at svare