Hej
Jeg er i gang med at bygge til mit hus og købte som sædvanlig en masse søm, 3", 4", 5".
Men min tømrer anbefalede skruer. Og jeg kan sige, at det er det bedste, jeg har gjort, mere letarbejdeligt og praktisk har jeg ikke oplevet. Jeg kan ikke se nogen fordel overhovedet med søm i dag, det eneste vi brugte søm til var råspont på taget. Så til alle jer, der overvejer at løfte hammeren, tænk i stedet på en skruetrækker, der er så mange fordele:
- Man kan stort set få det til at passe i alle umulige vinkler
- Det går hurtigt, og hvis man laver fejl, er det bare at tage ud og skrue om
- Det bliver lettere at få træet præcist
- Det bliver mere holdbart
- Man kan arbejde lettere på egen hånd.
- Man får bedre greb i endetræ
Ulemper:
- Noget højere pris
- De skruer, jeg brugte, er ret hårde at skære igennem med en nedstryger.
Jeg fandt en skrue, der var fantastisk (torx) i forskellige dimensioner (70x6, 100x5, 120x6, 145x6 osv.) som erstattede alle de søm, jeg havde tænkt mig at bruge. I alt kostede skruerne til huset ca. 7000 DKK, men det var hver en krone værd.
Jeg har i mange år bygget broer, der skal tages op om efteråret, og der brugt skruer, men har altid været utilfreds, da disse er rustet, er blevet irret, eller simpelthen knækket. Men de skruer, jeg har fået fat i, er fantastiske, helt anden division.
Så mit formål med dette indlæg er at tippe om at bruge skruer til byggeriet i stedet for søm. Jeg er så enormt tilfreds, hvis det er interessant kan jeg også notere mærker, men er usikker på, om det er tilladt.
Jeg er i gang med at bygge til mit hus og købte som sædvanlig en masse søm, 3", 4", 5".
Men min tømrer anbefalede skruer. Og jeg kan sige, at det er det bedste, jeg har gjort, mere letarbejdeligt og praktisk har jeg ikke oplevet. Jeg kan ikke se nogen fordel overhovedet med søm i dag, det eneste vi brugte søm til var råspont på taget. Så til alle jer, der overvejer at løfte hammeren, tænk i stedet på en skruetrækker, der er så mange fordele:
- Man kan stort set få det til at passe i alle umulige vinkler
- Det går hurtigt, og hvis man laver fejl, er det bare at tage ud og skrue om
- Det bliver lettere at få træet præcist
- Det bliver mere holdbart
- Man kan arbejde lettere på egen hånd.
- Man får bedre greb i endetræ
Ulemper:
- Noget højere pris
- De skruer, jeg brugte, er ret hårde at skære igennem med en nedstryger.
Jeg fandt en skrue, der var fantastisk (torx) i forskellige dimensioner (70x6, 100x5, 120x6, 145x6 osv.) som erstattede alle de søm, jeg havde tænkt mig at bruge. I alt kostede skruerne til huset ca. 7000 DKK, men det var hver en krone værd.
Jeg har i mange år bygget broer, der skal tages op om efteråret, og der brugt skruer, men har altid været utilfreds, da disse er rustet, er blevet irret, eller simpelthen knækket. Men de skruer, jeg har fået fat i, er fantastiske, helt anden division.
Så mit formål med dette indlæg er at tippe om at bruge skruer til byggeriet i stedet for søm. Jeg er så enormt tilfreds, hvis det er interessant kan jeg også notere mærker, men er usikker på, om det er tilladt.
Fæster man udenpåliggende regel (inden facade), så er det rigtigt sjovt med sømpistol. Men bruger man 120x6 skrue og en god skruemaskine, er tiden ikke en så stor fordel, det andet opvejer meget når man kommer til vinduer m.m. Jeg taler om småhuse, ikke rækkehuse. Jeg ville aldrig i dag bruge sømpistol foran hammer og søm på mindre objekter (eventuelt råspont). Selvfølgelig, hvis man er professionel, så kan det retfærdiggøres...
Naturligvis skal du fortælle, hvad det var for en skrue, du er så tilfreds med!pbengtsson sagde:Hej
Jag hittade en skruv som var kanon (torx) i olika dimensioner (70x6, 100x5, 120x6, 145x6 m.m) som ersatte alle de søm, jeg havde tænkt mig at bruge. Totalt kostede skruven til huset ca. 7000:-, men det var værd hver eneste krone.
Så mit formål med dette indlæg er at tipse om at bruge skruer til byggeriet i stedet for søm. Jeg er så utrolig tilfreds, er det interessant, kan jeg også notere om fabrikat, men er usikker på, om det er tilladt.
Ja, hammeren bruges mest til at justere ting nu om dage. Sømpistoler og skruer dominerer helt klart.
Jeg bruger mest Essve's Cutter-skrue, som fungerer udmærket. Selvborende, riller under hovedet og torx-bits.
Tænk bare på at bruge nylonplugs, og ikke de gule/røde/blå/brune plastikplugs, når ting skal skrues i beton o.lign.
Jeg bruger mest Essve's Cutter-skrue, som fungerer udmærket. Selvborende, riller under hovedet og torx-bits.
Tænk bare på at bruge nylonplugs, og ikke de gule/røde/blå/brune plastikplugs, når ting skal skrues i beton o.lign.
Selvfølgelig er skruer gode og sidder bedre, men søm passer bedre her (især med sømpistol):
* Rejse op stommen:

* Råsont + papspikning:

* Glese tag:

* Gipsning (selvfølgelig skruer):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/inredning/tak_1.jpg
* PaneL (både søm/skruer):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/bosch.jpg
* Rejse op stommen:

* Råsont + papspikning:

* Glese tag:

* Gipsning (selvfølgelig skruer):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/inredning/tak_1.jpg