Har et møbel, køkkenskab i en køkkenø hvor jeg ved, at jeg kommer til at montere skabene af mindst et antal gange for at montere udsugningsventilator + køkkenafløb på et senere tidspunkt. Derfor vil jeg kunne skrue fast skabene (Metod) mod soklen (træreolsokkel) uden at ødelægge spånpladeproblem, og så kunne montere det af og på igen.

Overvejer om nogen har en smart løsning, typisk med nogen metalbeslag som man borer op for og trækker i først gennem pladen? Kiggede på visse møbelsnedkere bruger denne såkaldte "Rampamuffe" som det er blevet snakket om tidligere her i forummet. Det er jo lidt andet formål her men fandt denne (hos theofils.se), som viser lidt hvordan jeg tænkte, men vil da måske bare bore op spånpladeproblem og trække en bøsning/gennemføring gennem den, og så have metalbeslaget i reglen under.

Metalbeslag og indlægningshylse i træplade, muligvis til montering af et køkkenskab. Savblad ses i baggrunden.

Nogen der har prøvet dette for et lignende problem?

Lidt google image-søgning - ser ud til at kunne hedde "blindnit" eller "blindnitmøtrik" ("rivet nut", "jack nut"): "montering i bløde materialer", usikker på om denne er god til spånplade dog. Jeg vil jo trække skruen lige igennem og så ned i reglen som jeg har på gulvet.

Pakke med 10 aluminium blindmøtrikker fra Novus, M5, 9x11,5 mm, velegnet til montering i bløde materialer. Produktnummer 4277356, pris 29 kr.

Skru med en smalere skrue så trådene ikke tager i spånpladen, når du skruer ind i den, men kun i reglen. Tjek at skruehovedet ikke ryger ned i hullet.

KJD KJD sagde:
Lidt google image-søgning - ser ud til at kunne hedde "blindnit" eller "blindnitmøtrik" ("rivet nut", "jack nut"): "montering i bløde materialer", usikker på om denne er god til spånplade dog. Jeg vil jo trække skruen lige igennem og så ned i reglen som jeg har på gulvet.

[billede]
Jeg tror, du komplicerer det. Hvis du har en 45 mm regel at skrue i, så kan du jo skrue i og ud en almindelig træskrue rigtig mange gange uden rampamøtrik. Du kan sikkert bruge blindnitmøtrik til at fore hullet i spånpladen. Du skal i så fald vælge så stor, at skruen går fri fra blindmøtrikkens gevind, men er en foring virkelig nødvendig? En skrue med cylindrisk hoved vil næppe rive spånpladen i stykker.

• Synes
KJD
  • Laddar…
Advarsel. Hvis du fordrer hullet med blindmøtrik, så prøv ikke at nitte den som den er beregnet til at bruges. Pres den bare ned i et passende hul.

• Synes
KJD
  • Laddar…
K Kvisthberg sagde:
Advarsel. Hvis du fordrer hullet med blindnitmøtrik, så forsøg ikke at nitte den som den er beregnet til at blive brugt. Pres den bare ned i et passende hul.
præcis, skal være en almindelig træskrue der ikke når gevindet - ser ud som den jeg har bestilt nu bare er en foring og ingen gevind endda. Skal bare have den som foring. kraven på denne gør halvdelen af arbejdet. ikea-melaninet er jo bare lidt stærkere end æggeskal, så det vil jeg bevare. skal have en stor komfur som skal være fritstående også så en del belastninger.

Et frigangshul i stommen (så at gevindet ikke bider i den) og en almindelig plan skive har samme effekt som dine mere komplicerede alternativer.

• Synes
daVinci og 4 andre
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Et frigangshul i stommen (så at gevindet ikke bider i den) og en almindelig skive har samme effekt som dine mere komplicerede alternativer.
Måske, men mit bliver pænere og undgår at rive spånen op mere utilsigtet.

Lige her skal vi demontere flere gange pga. hvordan/når vi får fat i forskellige dele. Alle løsninger passer forskelligt godt til forskellige personer. Lige her passer dette godt. Læg mærke til at jeg spurgte om hvad sådan en dims hed.

All good. Tak for feedback

• Metalldel og hylse på hvidt underlag, sandsynligvis brugt i et byggeprojekt.
  • Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.