Skal bygge et bord af en bordplade i eg. Bordet skal have "hele sider" af bordpladen. Tænkte forsøge mig med at "fase sammen" siderne med "overskiven" (håber at nogen forstår, hvad jeg mener?). Er der nogen, der har gjort dette eller har gode tips til, hvordan man gør det pænt? Vedhæfter et billede af et sofabord, der ser sådan ud..

• Et sofabord i egetræ med hele sider og en sammenføjet bordplade.
Det enkleste er nok at lime kanterne og sætte hjørnebeslag på insodorna. Måske ikke den pæneste løsning

Hvis du vil sammenføje skiven ved sidestykkerne i en 45 graders vinkel, så ville jeg gøre følgende:
* Sørg for, at du virkelig får lige snit i 45 grader (grundforudsætning)
* Brug en lamelfræser til at fræse spor til 20mm "kex",
* derefter er det bare at lime
* du skal lave en eller anden form for fikstur, så du kan presse fladerne sammen i 90 grader

God lejlighed til at anskaffe sig en Lamelfræser (kaldes nogle gange kexmaskine). Findes f.eks. hos Clas Ohlsson, ved dog ikke noget om kvaliteten på de billige, der koster under 1000:-.
Når man først har anskaffet en, opdager man mange anvendelsesmuligheder :)

Har fremstillet 2 mindre sideboards(500x500) på ovenfor beskrevne måde, blev overraskende holdbart, fungerer rigtig fint at sidde på endda.

Dog bemærkede jeg, at geringssnittet skulle være meget præcist. Heldigvis ejer jeg en festool dyk-sav med skinne, så det gik meget glidende at skære stykkerne i den rigtige vinkel, for senere at sammenføje med lameller.

Kan jo tilføje, at dette projekt kræver en del specialmaskiner for at få et godt resultat, mindste lille skævhed i snittet og fugen bliver ujævn (noget som øjet virkelig irriterer sig over). Så glem fukssvansen! Mange jobs kan klares med enklere værktøjer, men jeg tvivler på, at dette er et af dem.

/AB

Nja, er lidt tvivlsom over at bruge en overfræser. Hvis man vil lave et bord med sidestykker, og det ikke skal se alt for "tyndt" ud, så har du nok brug for materiale, der er mindst 28mm tykt. Har selv aldrig prøvet, så jeg taler måske ud fra uvidenhed.
Hvorfor ikke kontakte et snedkeri med en rigtig kapsav, der har et bord, hvor man kan lægge pladen op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.