Bor i et stenhus fra 66. Støbt plade i kælderen, derefter muret med betonhuldæk og støbte hvælv både i stueetagen og på overetagen. I aften, da jeg sad og så TV, opdagede jeg en ordentlig revne i loftet i stueetagen (altså hvælvet over stueetagen). Begyndte at kigge nærmere i stærkt lys og så, at lige præcis hvor revnen går, er loftet spartlet. Revnen går (indtil videre) hvor man aner, at det har været spartlet tidligere. Hvad sker der med mit hus? Kan forstå, at alting har sat sig med tiden, huset er jo 40 år gammelt. Men hvorfor denne revne nu!?

Det synes jeg er megasræmmende. Har ikke pillet ved revnen, så jeg kan ikke sige noget om, hvor stor den er, men jeg mistænker, at den ikke engang er en millimeter bred, men den ses meget tydeligt i loftet, da spartlen og malingen er revnet op. Længden er omtrent en meter med lidt smårevner i den ene ende, som forgrener sig.

Må se i morgen, om revnerne er større end de var i går (markeret med blyant). Synes det er megasræmmende, især fordi jeg har hugget op afløbet i samme hvælv, men i den anden ende af huset. Ser dog egentlig ingen sammenhæng mellem hugningen og revnerne, de er mange meter fra hinanden og ikke i samme retninger som de gamle afløbsrør, jeg har hugget op.

Hvad skal/kan jeg gøre? Hvis revnerne bliver større end de overflader, der i dag er spartlet, hvad bør man gøre?

Du er altså sikker på, at den er kommet nu? Hvor sidder den, tæt på bærende væg eller midt ude i rummet? Parallelt med nærmeste oplag eller tværs oplag? Kan du ikke smide et billede op?

Jeg ville gætte på, at det er en gammel "død" revne, som er fuget til for længe siden, og det, der er sket, er simpelthen, at fugemassen har sluppet på grund af vibrationerne fra bilningen. Men det er jo umuligt at sige uden at kigge på den, selvfølgelig.

jon_h sagde:
Du er altså sikker på, at den er kommet nu? Hvor sidder den, tæt på bærende væg eller midt ude i rummet? Parallelt med nærmeste oplag eller på tværs af oplag? Kan du ikke lige smide et billede?
Du igen jon_h, hænger du i alle foraene? ;)

Ja, jeg er helt sikker på, at den ikke har været der tidligere.

Den går fra ydervæg ind mod midten i stuen. I revnens forlængelse kommer man til en ny bærende væg. Skal se, om nogle af billederne, jeg tog i går, er tydelige nok, svært at fange på billede.

Jeg ville gætte på, at det er en gammel "død" revne, der er spartlet til for længe siden, og det der er sket, er helt enkelt, at spartlet har sluppet på grund af vibrationerne fra bilningen. Men det er jo umuligt at sige uden at kigge på den selvfølgelig.
Det er også mit gæt, kiggede i morges, inden jeg gik på arbejde, og der var ingen ny udvikling. Alle revnerne er jo desuden i spartlet, man kan ane, så med største sandsynlighed er det en gammel revne.

Der er lidt andre revner i huset, men de har været der længe, og intet tydede på, at de var dårlige ifølge inspektionsmanden, der undersøgte huset før købet.

Har ingen erfaring med, hvad der sker, når man biler i betonplader, troede dog ikke, at vibrationerne ville nå så langt som hertil. Området, jeg har billet, ligger ca. 4 meter fra revnen, og området jeg har billet, er afgrænset af mindst én, sandsynligvis to bærende vægge.

Hehe, jepp. Jeg er overalt..

Vibrationerna spreder sig i hele pladen, det er noget forfærdeligt hvordan bilning vibrerer. Men spartle igen revnen så ser du direkte om det bevæger sig. I så fald må du finde ud af hvad der forårsager det.

jon_h sagde:
Hehe, jepp. Jeg er overalt..

Vibrationerne breder sig ud i hele pladen, det er noget forfærdeligt hvad bilning vibrerer. Men spartle revnen, så ser du direkte om det bevæger sig. I så fald må du finde ud af, hvad der forårsager det.
Der kan man bare se, troede ikke at vibrationerne bredte sig sådan. Nå ja, skal tage og vedhæfte et billede senere så vi kan se om det bliver tydeligere.

Er selv helt inde på din linje, det er jo åbenlyst en gammel revne og det behøves sandelig ikke mange vibrationer for at revner mellem to overflader skal komme frem. Ser man jo på almindelige indervægge af plade materiale. Lidt dårlig forstærkning og vupti så revner malingen op.

/PH

Her kommer to billeder... Utroligt svært at få et godt billede dels af hele revnen, dels tæt på :P Håber de kan bidrage til en udtalelse...

Hele revnen
spricka_hela.jpg

Del af revnen
spricka_close.jpg

Indså at 800px brede billeder var lidt i bredeste laget men hold ud =)

Som du siger, svært at se. Det ser i hvert fald ikke ud til at være en ny revne, men det ligner spartelmasse, der er løsnet fra en gammel. Jeg tror absolut, at dette skyldes vibrationer fra bilandet. Men som sagt, pil det ud og spartel igen, så viser det sig ret hurtigt, om det bevæger sig mere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.