Relativ ny her så jeg håber, spørgsmålet ikke er stillet det forkerte sted.
Jeg har lige renoveret lejligheden, jeg købte, og nu hvor jeg har købt en seng og trykket den mod væggen, kan jeg se, at sengen bliver skæv. Det er mere end marginalt, og jeg må derfor finde en løsning.
Jeg har desuden tænkt mig at bygge en sengegavl direkte ind i væggen, da jeg har tænkt mig at sætte skjult belysning op her.
Nu er mit spørgsmål, hvordan bygger jeg min sengegavl, så den bliver lige, selvom den bygges op ad en skæv væg?
Regel og gipsplader har jeg tænkt mig bare at køre med, har I idéer, så modtages disse gerne.
Ingen opbevaring men måske en mindre hylde/ eludtag/ i den. Er den 5 cm dyb så er der plads til en 5 cm hylde til at lægge mindre ting på.
Ikea har virkelig flotte lamper, en lampe der hedder årstid, jeg forestiller mig en på hver side af sengen, men jeg vil ikke have, at elledningen til den skal kunne ses, så hvis den bygges ind kan jeg trække ledningen igennem gavlen.
Skal den blive så tynd, ville jeg have lavet den i MDF og støttet med en tyndere lægte. En lægte fastgjort på gulvet parallelt med den modsatte væg (rød). På væggen to stående lægter og en liggende i overkanten fastgjort til væggen. Derefter skrue eller skrue/lim de tilsavede MDF-stykker mod lægterne. Jeg tænker, at det burde fungere at lade den store stående mdf-plade møde låget af MDF direkte uden lægte.
For at sikre at sengegavlen bliver parallel med den modsatte væg, ville jeg blot have målt, så man får samme afstand til væggen og tage udgangspunkt derfra.
At skjule elkablet ved jeg ikke om det bliver installationsmæssigt korrekt, men jeg forstår tanken med at skjule det. På lampen ser kablet ud til at komme frem i nederkanten og ikke bagtil, hvilket kan gøre det sværere at skjule det på en god måde.
At gemme kablet ser jeg som det mindste problem lige nu.
Væggen overfor er også skæv, hvilket gør, at jeg ikke har nogen lige reference i rummet.
Men jeg tror, jeg har en idé, jeg har set, når de lægger gulv, og væggen er skæv, så har man en afstand, ca. 5 cm, og yderst på den sidder der en blyant.
Forestil dig en pind, den ene ende af pinden trykkes mod den skæve væg, den anden ende har en blyant fastgjort. Man tegner en streg, og væggens skæve vinkel overføres til gulvbrættet, skærer man langs den linje og sætter brættet mod væggen, så bliver den ene side af gulvbrættet lige, og det er nok sådan, jeg må gøre for at få en lige væg overfor, eller hvis jeg kan overføre dette direkte på gavlen, burde nok gå.
Tusind tak for svar, nu har jeg en idé om, hvor jeg kan starte, håber det går godt.
Med venlig hilsen
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.