Er ved at renovere skorstenen, glidestøbning og omfugning over møning. Det viste sig, at kronen var gennemrevnet, så spørgsmålet er, om jeg skal bruge penge på at lade håndværkerne støbe en ny eller ej.
Skal alligevel have en ny hætte over, som så skal gå ned 5-10 cm fra øverste murstensskifte i stedet.

Skorstenen sidder højt oppe og ses knap så rent æstetisk er det ligegyldigt, men er der nogen anden ulempe ved at undlade kronen?

Hvordan blev det til sidst? Skippede du kronen?
Er i færd med at gøre det samme som dig. Behøver dog mure hele skorstenen om over kip. Tænkte at der selvfølgelig også skal på en ny krone. Men da der nu skal på en hætte, hvilket ikke fandtes tidligere, så burde det vel være muligt at undvære kronen. Linket nedenfor ser ud til at give et godt eksempel på, hvordan jeg forestiller mig det. Se under overskriften "Betonghætter eller en murstensfremspring-hvilket er bedst"

http://www.kanerva.se/skorstenslagning.html

M
Behøves absolut ingen betonkrona hvis man skal have metalhoved. Udkragning á lá kanerva stemmer jeg for, sådan gør jeg.

Blev kun metalkasse. Rev den betonkronen ned.

Rødt tegltag med muret skorsten uden betonkronen, blå himmel og grønne træer i baggrunden.

peternicklas
Klart man skal have en krone på en skorsten.

Hvorfor er det så klart peternicklas? Æstetiske grunde?

Tak para for billede!

Mit hus er hvidt mexitegl og planen er at beklæde hele skorstenen. Rigtig tegl passer ikke til den ellers hvide facade, og jeg orker ikke at finde nyt mexi. Evt. udkragning er vel også i så fald af æstetiske grunde.

M
Udkragning gør, at vand, der løber af hætten, havner længere fra skorstenens mur og dermed lidt mindre risiko for problemer i fremtiden.

P para sagde:
Blev bara plåt. Rev ner betongkronan.

[billede]
En sådan hoved har vi på skorstenen, fyrer regelmæssigt, sod sætter sig fast under hovedet og falder ned i ventilationsløbene, sviner vægge og tapeter til, ikke godt, skete aldrig med blot krone.

Lillkerstin Lillkerstin sagde:
En sådan hætte har vi på skorstenen, vi fyrer regelmæssigt, sod sætter sig fast under hætten og falder ned i ventilationsrørene, gør væggene og tapeterne beskidte, ikke godt, skete aldrig med bare krone.
9 år siden vi satte hætten der nu og det fungerer uden problemer.
Får du så meget sod måske I fyrer forkert?

MrJay
@para, hvad har I for højde på jeres? Jeg mistænker, at de andre har for lav krone, som ikke kan klare mængden af røg og sod.

P para sagde:
9 år siden vi satte hætten på nu, og det fungerer uden problemer.
Får du så meget sot, måske fyrer I forkert?
Nej vi fyrer ikke forkert ifølge skorstensfejeren, men sot sætter sig fast under pladen, og så falder det ned i ventilationen. Ifølge skorstensfejeren et almindeligt problem, som kan undgås ved at sætte et forlængelsesrør op ved selve skorstenspiben. Ville helst fjerne beskyttelseshætten og lave en fin krans.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.