I huset vi har købt, blev det tidligere opvarmet ved at fyre med olie, og derfor er der en skorsten på taget (huset blev bygget i 1974). Huset opvarmes i dag med jordvarme. Skorstenen på taget er af plade, hvad der er bag pladen ved jeg ikke.

Jeg troede, at alle gamle skorstene var muret, men i dette hus lader det til at være mere en skakt med et antal rør/kanaler ifølge:

- 1 større røgrør i midten, der går hele vejen ned fra fyrrummet
- 4 evakueringsrør rundt om røgrøret ifølge tegninger.

Et af rummene på overetagen fik en vandskade, og da man åbnede væggen rundt om skorstenen, kunne man se rørene direkte, dvs. det er ikke en muret skorsten.

a) Er det almindeligt, at en skorsten ikke er muret? Altså at rørene er eksponerede?

b) Hvis man ønsker at tilslutte en kamin/brændeovn, kan man bruge det gamle rør, der blev brugt, da man fyrede med olie?

c) F.eks. har badeværelset i kælderen en ventilator, der blæser fugt ud i et af rørene i skorstenen. Kan det skabe problemer, når røgrøret ikke er varmt?

Billeder?

A) Er ikke så usædvanligt på huse, der har oliefyr. Plejer ofte at være spånplade, men plade direkte på spånpladen (skal være pap imellem) så kondens fra pladen kan få spånpladen til at svulme og vand skader på pladen.

B) Ved ikke om det kan tilsluttes til dem, men de plejer ofte at være meget rustne på grund af mange år uden brug.

C) Sandsynligvis ikke, I har vel sikkert ikke fyret i oliefyr i mange år?

Workingclasshere: Desværre ingen billeder. Vi er simpelthen ikke flyttet ind i huset endnu, det sker først i februar. Så må vi supplere med billeder!

a) Johan: Hvordan mener du, at kondensen ville opstå? Ved at rørene er kolde, og væggen er varm, og at der dermed opstår kondens? Brændbart materiale såsom spånplade bør man vel skifte ud?

b) Plejer man at skulle skifte rørene ud? Man vil jo have fugten ud af badeværelset i kælderen.

c) Som sagt er vi ikke flyttet ind i huset endnu, men der er ikke blevet fyret op i det i sikkert 6-7 år.

A) Bliver der jævnligt kondens på pladen, skorstenen skorstenen er klædt i, gætter bare på, at det er spånplade, da en hustillverkare byggede dem sådan. Ofte er kasserne store, og røret er i midten og isoleret, så plejer det ikke at være et problem.

B) Nogle af dem, jeg har set, er så rustne, at man nok er tvunget til at skifte, men hvordan din er, ved jeg ikke. Som jeg sagde før, ved jeg ikke, om det er muligt at tilslutte dem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.