Hej. Vi overvejer at installere en kamin i vores hus, og mit spørgsmål er, om man skal føre skorstenen op til tagryggen, eller om der findes andre regler. Skorstenen kommer temmelig langt ned, så jeg synes, det ser ret dumt ud med en så lang skorsten.
<Taknemmelig for svar..

Ja, du KAN slippe at gå over kip-højde, HVIS det er en pilleovn, ellers er det 1 meter over taggennemføringen og mindst op til kippen.

Tal med din skorstensfejer om, hvad h*n mener skal gælde i dit tilfælde.

For bedste træk bør du gå over kip. Jeg vil huske, at visse ildsteder kan placeres 0,75 cm over kip, hvis man ikke primært fyrer til opvarmning. Ellers er den normale regel vel 1 m over kip. Tænk dog på, at hvis man går over 1,2 m over kip, stilles der højere krav til sikkerhed/adgang omkring skorstenen (for skorstensfejning).

GöranKe sagde:
For bedste træk skal du gå over tagryggen. Jeg husker, at visse ildsteder kan placeres 0,75 cm over tagryggen, hvis man ikke primært fyrer til opvarmning. Ellers er den normale regel vel 1 meter over tagryggen. Husk dog på, at hvis man går mere end 1,2 meter over tagryggen, stilles der højere krav til sikkerhed/tilgængelighed omkring skorstenen (for skorstensfejning).
Du blander nok tagryg og tag.
Reglen siger 1 meter over tag. Dog mindst OVER tagryg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.