Forestil dig følgende.

En plade på jorden forberedt til støbning, men endnu ikke støbt. Bygget med 'almindelige' 300mm kantelement i celleplast ifølge kunstens regler for 10cm plade.

Støbningen ønskes gjort "indendørs", og derfor ville man gerne få vægge og tag op, før man støber selve pladen?

Tanken er også, at man skal have en forhøjning med lecablokke for ikke at få soklen direkte på pladen.

Er dette muligt, og hvordan går man i så fald frem med at bygge væggene, før man støber pladen?

Skulle påstå, at det ikke er muligt at gennemføre, da der ikke findes noget, som kan tage op laster.

Hvilken type bygning taler vi om? Kan du støbe kantbjælken først? Givetvis med forankring ind til pladen.

kantelementerne kan ikke bære den belastning uden at være fyldt med hærdet beton. Det bedste jeg kan komme på er et telt over det hele

Mikael_L
Da det er muligt at løfte huse og sætte dem tilbage ved hjælp af donkrafte, for f.eks. at flytte huset eller rette op på ting i grunden - så kan det selvfølgelig også fikses.

Men det bliver jo virkelig meget ekstraarbejde, så spørgsmålet er vel, hvorfor du er ivrig efter at bygge vægge og tag inden støbningen af pladen.

Men sæt kantlement og hele formen for pladen.
Så trækker du nogle HEA-bjælker her og der og støtter dem op nogle cm over L-kantelementerne.
Og så bygger du huset på bjælkerne, kiler lidt forsigtigt med noget i sprækken mellem kantelement og stålbjælke.
Og så støber du og afslutter med donkrafte at sænke huset ned.

NU vil jeg vide, hvorfor du overvejer… !!! :D

Hvorfor er min første tanke.....

Det går fint at gøre som du havde tænkt, hvis du i stedet for kantbjælken murer med leca/isoleca 2 eller 3 lag, så kan du bygge bygningen på den sokkel og derefter støbe pladen indeni bygningen, og forhøjningen kommer med i samme proces. Du får marginalt eller ingen forringelse af isoleringen.

Forhøjningen af leca (spolkant?) er muligvis et problem isoleringsmæssigt.

En fordel er, at konstruktionen bliver stærkere end en almindelig kantbjælke, da den murede sokkel bliver armeret.

Et andet alternativ er at bruge albabjælke, for så kan man også bygge bygningen først.

Hej

Tak for tipsene, ingen åbenlyse enkle løsninger, mistænkte det :)

Hvorfor gøre noget så vanvittigt?

Jo, det gjaldt en betonplade, der skal støbes og belægges med hårdbeton, det er følsomt at lægge og gøres bedst "indendørs". Der er dog ingen planer om at gennemføre denne manøvre, det var mest mig, der funderede over mulighederne.

Præcis som nævnt er et telt den åbenlyse løsning.

Ville sige, at afhængigt af hvad du mener, at pladen skal "belægges" med hårdbeton, så ville jeg have støbt en plade først, derefter rejst skelettet og fået et tæt hus, og derefter lavet en indendørs påstøbning på pladen med hårdbeton.

/Torpalainen

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Hårdbeton lægges på inden betonen er hærdet.

Intet problem at støbe en plade med hårdbetong under åben himmel. Det er bare at tjekke vejrudsigterne og gå i gang på en god dag.

Matti_75 sagde:
Inget problem at støbe en plade med hårdbetong under åben himmel. Det er bare at tjekke vejrudsigten og vælge en god dag.
Det gælder bare om at kunne bestille betongen med kort varsel nok. :o

Nogle tips om hvor man kan læse sig til hvordan man støber en betonplade, mere i detalje, med kuvertefald, hvilke værktøjer og maskiner der behøves osv.?

Lav en skitse, så kommer jeg med forslag. Det er bare at nævne ved bestilling, at du skal kunne justere støbningen med kort varsel, det plejer at fungere. Maskiner der er nødvendige til støbning er en fallaser vibrerendestok eller vibrerende bjælke, spader, sloda samt helikopter. Helst en stor og en lille samt et riveskær og en håndstål. En asfaltstrækker kan være godt at have.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
For at lægge hårdbetongen kan du have brug for en strollervogn til hårdbetong.

Skitse kommer her. Der er fire brønde, hvoraf to skal have konvolutfald, så det løber ned fra bilerne i brøndene.
De to ved dørene kun lokalt fald. Bemærk størrelsen på pladen.

Byggeplan med fire brønde, to med kuvertfald for vandafledning, to lokale fald ved døre. Viser pladens størrelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.