Forestil dig følgende.
En plade på jorden forberedt til støbning, men endnu ikke støbt. Bygget med 'almindelige' 300mm kantelement i celleplast ifølge kunstens regler for 10cm plade.
Støbningen ønskes gjort "indendørs", og derfor ville man gerne få vægge og tag op, før man støber selve pladen?
Tanken er også, at man skal have en forhøjning med lecablokke for ikke at få soklen direkte på pladen.
Er dette muligt, og hvordan går man i så fald frem med at bygge væggene, før man støber pladen?
En plade på jorden forberedt til støbning, men endnu ikke støbt. Bygget med 'almindelige' 300mm kantelement i celleplast ifølge kunstens regler for 10cm plade.
Støbningen ønskes gjort "indendørs", og derfor ville man gerne få vægge og tag op, før man støber selve pladen?
Tanken er også, at man skal have en forhøjning med lecablokke for ikke at få soklen direkte på pladen.
Er dette muligt, og hvordan går man i så fald frem med at bygge væggene, før man støber pladen?
Da det er muligt at løfte huse og sætte dem tilbage ved hjælp af donkrafte, for f.eks. at flytte huset eller rette op på ting i grunden - så kan det selvfølgelig også fikses.
Men det bliver jo virkelig meget ekstraarbejde, så spørgsmålet er vel, hvorfor du er ivrig efter at bygge vægge og tag inden støbningen af pladen.
Men sæt kantlement og hele formen for pladen.
Så trækker du nogle HEA-bjælker her og der og støtter dem op nogle cm over L-kantelementerne.
Og så bygger du huset på bjælkerne, kiler lidt forsigtigt med noget i sprækken mellem kantelement og stålbjælke.
Og så støber du og afslutter med donkrafte at sænke huset ned.
NU vil jeg vide, hvorfor du overvejer… !!!
Men det bliver jo virkelig meget ekstraarbejde, så spørgsmålet er vel, hvorfor du er ivrig efter at bygge vægge og tag inden støbningen af pladen.
Men sæt kantlement og hele formen for pladen.
Så trækker du nogle HEA-bjælker her og der og støtter dem op nogle cm over L-kantelementerne.
Og så bygger du huset på bjælkerne, kiler lidt forsigtigt med noget i sprækken mellem kantelement og stålbjælke.
Og så støber du og afslutter med donkrafte at sænke huset ned.
NU vil jeg vide, hvorfor du overvejer… !!!
Hvorfor er min første tanke.....
Det går fint at gøre som du havde tænkt, hvis du i stedet for kantbjælken murer med leca/isoleca 2 eller 3 lag, så kan du bygge bygningen på den sokkel og derefter støbe pladen indeni bygningen, og forhøjningen kommer med i samme proces. Du får marginalt eller ingen forringelse af isoleringen.
Forhøjningen af leca (spolkant?) er muligvis et problem isoleringsmæssigt.
En fordel er, at konstruktionen bliver stærkere end en almindelig kantbjælke, da den murede sokkel bliver armeret.
Et andet alternativ er at bruge albabjælke, for så kan man også bygge bygningen først.
Forhøjningen af leca (spolkant?) er muligvis et problem isoleringsmæssigt.
En fordel er, at konstruktionen bliver stærkere end en almindelig kantbjælke, da den murede sokkel bliver armeret.
Et andet alternativ er at bruge albabjælke, for så kan man også bygge bygningen først.
Hej
Tak for tipsene, ingen åbenlyse enkle løsninger, mistænkte det
Hvorfor gøre noget så vanvittigt?
Jo, det gjaldt en betonplade, der skal støbes og belægges med hårdbeton, det er følsomt at lægge og gøres bedst "indendørs". Der er dog ingen planer om at gennemføre denne manøvre, det var mest mig, der funderede over mulighederne.
Præcis som nævnt er et telt den åbenlyse løsning.
Tak for tipsene, ingen åbenlyse enkle løsninger, mistænkte det
Hvorfor gøre noget så vanvittigt?
Jo, det gjaldt en betonplade, der skal støbes og belægges med hårdbeton, det er følsomt at lægge og gøres bedst "indendørs". Der er dog ingen planer om at gennemføre denne manøvre, det var mest mig, der funderede over mulighederne.
Præcis som nævnt er et telt den åbenlyse løsning.
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Ville sige, at afhængigt af hvad du mener, at pladen skal "belægges" med hårdbeton, så ville jeg have støbt en plade først, derefter rejst skelettet og fået et tæt hus, og derefter lavet en indendørs påstøbning på pladen med hårdbeton.
/Torpalainen
/Torpalainen
Det gælder bare om at kunne bestille betongen med kort varsel nok.Matti_75 sagde:
Nogle tips om hvor man kan læse sig til hvordan man støber en betonplade, mere i detalje, med kuvertefald, hvilke værktøjer og maskiner der behøves osv.?
Lav en skitse, så kommer jeg med forslag. Det er bare at nævne ved bestilling, at du skal kunne justere støbningen med kort varsel, det plejer at fungere. Maskiner der er nødvendige til støbning er en fallaser vibrerendestok eller vibrerende bjælke, spader, sloda samt helikopter. Helst en stor og en lille samt et riveskær og en håndstål. En asfaltstrækker kan være godt at have.
