Hejsa!

Kan man trække rørledninger til vandbåren varme (i dette tilfælde ser de galvaniserede ud) skjult i væggen? De er samlet med klemkoplinger (indbygget, ikke tilgængeligt) og har ikke beskyttelsesrør udenpå?

Derudover skruet til kobberledninger på to steder (synligt).

Spørgsmålet er egentlig ikke om det er tilrådeligt eller om det er tilladt ifølge gældende bygningsreglement.

Taknemmelig for svar!

/Totte67

I
Taler du vandskader med dit forsikringsselskab får du sandsynligvis svaret, at det ikke er ok. Det skal være gennemgående rør, typ Prisolrør. Dvs, et kobberrør omgivet af en plastkappe, trukket fra et tilslutningspunkt (synligt) til et andet.

• Synes
Hallå123
  • Laddar…
Hej!

Tak for svaret.
Jo, for tappvandsledninger er det som du siger, og det fremgår af BBR samt af "Säker Vatten" Branschregler.

Men gælder det samme for varmeledninger? Findes der tilsvarende Branschregler for disse? Andre indlæg på forummet synes at indikere, at det er tilladt.

/Thomas

Nå, rørmanden der hvor jeg handler sagde, at det var ok at sammensætte rør til varmesystemet skjult.
Men han kan jo tage fejl.

bruger du klæmmefittings af MApress-typen, så er de typegodkendte. Men det er jo kobberrør. Galvat virker lidt mærkeligt.

Talte med min røris, og han henviste også til en slags klemmekobling, der gjorde det godkendt at sammensætte kv/vv inde i væggen.

/L

Skjult samling på brugsvand er ikke godkendt af forsikringsselskaberne, uanset hvilken type samling det er. Derimod er det okay at samle varmesystemet skjult.

Hmm, mit selskab henviser så kun til BBR, nogen der ved hvor man kan finde noget om dette i "BBR-samlingen"?

/L

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.