P
Hej,

Jeg skal trække 2 stk. pex-rør fra fjernvarmeveksleren gennem hele huset i kælderen og ud gennem væggen (til gulvvarme i garage, der skal bygges). Jeg kommer til at trække disse rør uden samlinger og derefter bygge en revne i loftet til dem. Det drejer sig om 12 meter indvendigt.

Jeg skal også trække 2 stk. rør fra veksleren til koldt og varmt vand til blandingsbatteri og udendørs vandtappehane samme strækning.

Spørgsmål 1: Garagen vil have 55m2 gulvvarme. Hvor store rør bør jeg trække fra veksleren til fordeler i garagen?
Spørgsmål 2: Hvor mange sløjfer i garagen og dimension? 16 mm i garagepladen? (300 mm isolering)
Spørgsmål 3: Skal disse isoleres, når de går gennem huset? Er almindelig rørisolering tilstrækkelig?
Spørgsmål 4: Trækning af koldt og varmt vand, dimension på disse, og er rør i rør tilstrækkeligt, eller skal de isoleres?
Spørgsmål 5: Andre tips at tænke på?

Jeg overvejer at trække PEX-slange til alt. Tåler PEX gulvvarmetemperaturen? Jeg havde tænkt mig at placere shuntgruppen i garagen.

Venlig hilsen!
 
Senest redigeret af en moderator:
Jeg kan fortælle, hvordan jeg har gjort, det er måske ikke helt efter bogen, men det fungerer udmærket.

Jeg har 95m2 (indvendigt mål) tilbygget garage. 200mm isolering under pladen. Tre sløjfer (20x2 pex) på hver 40m længde, dette giver en alt for glidende trækning, hvis du stræber efter komfort, men fungerer godt, hvis du bare vil have gulvvarmen som opvarmning.
Garagens gulvvarmeshunt får jeg fra fjernvarmeveksleren med pex rør i rør 15x2.5, både fremføring og retur er ca. 10m lange. Jeg har ikke isoleret disse rør i rør. Fremføringstemperaturen fra fjernvarmeveksleren varierer om vinteren mellem 35 og 55º, jeg har konstant reguleret temp på ca. 27º på vandet, der går ud fra gulvvarmeshunten, og det er nok til at holde 17º i garagen, selv om vinteren (i Västernorrland). Bliver det over 17º i garagen, lukker en rumtermostat for tilførslen til gulvvarmeshuntens cirkulationspumpe.
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Tak for svaret!

"Garagens gulvvarmeshunt føder jeg fra fjernvarmeveksleren med pex rør i rør 15x2.5, både fremløb og retur er ca. 10m lange." Mener du, at du har shuntgruppen ved veksleren 10 meter fra garagen? Fungerer dette godt? Synes det lød som om forsyningsslangen var meget tynd?
 
Senest redigeret af en moderator:
Nej, materslangen (og dermed også retur) er 10m lang. Shunten sidder i garagen.
Jeg er opmærksom på, at det anbefales grovere fødning til en shunt, der skal betjene 95m2. Men det fungerer beviseligt meget godt i mit tilfælde med 15mm pex. Garagen er i øvrigt rimelig velisoleret, 200mm i væg og gulv, 400mm i tag og moderne vinduer.
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Ok! Jo, de plejer ofte at være meget overdimensioneret det som anbefales. Kan pex klare fremledningstemperaturen fra vekseleren til shunten?

Er det 15x2,5 dvs. 10mm indvendigt du har?

Mvh!
 
Jeg brugte Uponor (wirsbo) combipex, som kan klare maks 70º kontinuerligt, og så varmt vand sender min fjernvarmecentral aldrig ud, men det er jo selvfølgelig afhængigt af hvilken indstilling man har.

Ja, 15x2.5, 10mm indvendigt.
 
P
Tak for svar. Jeg vil køre 3 sløjfer 20mm pex. De andre ved jeg ikke helt endnu, men jeg har en måneds tid til at finde ud af det.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.