Hej!

Jeg sidder og tegner et fritidshus i løsvirke og arbejder nu på ydervæggene. Jeg forsøger at læse op på skivvirkning, men det ser ud til at være mange forskellige bud på, hvad der egentlig kræves. De fleste tråde, jeg finder, er ret gamle, så konsensus kan være ændret siden da? Huset er i ét plan, og dets ydre mål er ca. 12x5 meter.

Her følger en liste over de tænkte materialer udefra og ind:

Liggende træpanel, 13x120. Stående lægter 28x70. Udgips 9,5mm. Stående regel 45x195 (cc 600) + isolering. Dampspærre. Liggende 45x45 regel og isolering. Indvendig gipsplade 12,5mm.

Hovedsageligt undrer jeg mig over, om udgips kræves, eller om det skaber flere problemer end det løser (risiko for skimmel, dyrt, svært at sætte op?) Rækker det ydre panel og den indvendige gips til at skabe den nødvendige skivvirkning?

Det rækker sikkert som du har tænkt dig, dog er det altid rart at have en træplade bag gipsen af andre årsager. Foruden ydervæggene har du sikkert flere indervægge, der bidrager til stabiliteten også?

Tak for hurtigt svar! Du mener, at man skulle have en plywood- eller OSB-plade bag den indvendige gipsplade for lettere at kunne bore hylder og andet op? I så fald kan man måske tænke sig, at den bidrager med så meget pladevirkning, at man kan bruge vindpap i stedet for udendørs gips?

Hvad angår indervægge, så er der nogle stykker, ja. En smule tvivlsom dog til, hvor meget de bidrager til netop pladevirkning!

Senest redigeret:
Så kunne du springe udendørsgipsen over ja. Indervæggene påvirker ved at optage en del af de laster, der virker i væggenes plan, for eksempel vind. Altså bliver lasten "på ydervæggene" lavere, hvis man har indervægge, der bidrager.

• Synes
lunar91
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.