5,710 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
Pladematerial på betonbjælkelag?
Side 1 af 2
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Hej!
Vi er i gang med at lægge nye gulve. Har lige revet vores gamle parketgulv op, det lå direkte på betondækket bortset fra et papunderlag. I de tilstødende rum har der ligget plastmåtter og der ligger der en 12-13 mm spånplade. Nu skal vi lægge laminatgulv i alle rum og vil ikke have nogen tærskel mellem rummene og dermed ingen højdeforskel. Jeg har derfor brug for at lægge en eller anden form for plademateriale på betonen for at komme op i niveau. Har overvejet 12 mm gulvgips eller 12 mm spånplade, alle gulvspånplader jeg har kigget på som er forskudte er 22 mm. Ville det fungere at lægge spånplader eller gips blot flydende oven på betonen, eller skal den være forskudt eller alternativt limede gipsskiver?
Årsagen til at parketgulvet røg ud er, at den tidligere ejer havde katte og vi vil ikke risikere nogen katte-lugt, derfor ryger overfladen ud, ellers ville det have været nemmest at lade parketgulvet ligge og lægge laminatet ovenpå.
Tak på forhånd!
Vi er i gang med at lægge nye gulve. Har lige revet vores gamle parketgulv op, det lå direkte på betondækket bortset fra et papunderlag. I de tilstødende rum har der ligget plastmåtter og der ligger der en 12-13 mm spånplade. Nu skal vi lægge laminatgulv i alle rum og vil ikke have nogen tærskel mellem rummene og dermed ingen højdeforskel. Jeg har derfor brug for at lægge en eller anden form for plademateriale på betonen for at komme op i niveau. Har overvejet 12 mm gulvgips eller 12 mm spånplade, alle gulvspånplader jeg har kigget på som er forskudte er 22 mm. Ville det fungere at lægge spånplader eller gips blot flydende oven på betonen, eller skal den være forskudt eller alternativt limede gipsskiver?
Årsagen til at parketgulvet røg ud er, at den tidligere ejer havde katte og vi vil ikke risikere nogen katte-lugt, derfor ryger overfladen ud, ellers ville det have været nemmest at lade parketgulvet ligge og lægge laminatet ovenpå.
Tak på forhånd!
Der findes rot-gulv i mange forskellige tykkelser, bl.a. 12mm.
Kig i en byggemarked.
Jeg tør ikke udtale mig om svømmende gulv på beton.
Kig i en byggemarked.
Jeg tør ikke udtale mig om svømmende gulv på beton.
Er der ikke risiko for opstigende fugt kan du lægge enten gips eller 12mm spånplade. Læg dem med lidt afstand imellem (4-6mm) for at undgå knirken. Fastsæt dem med nogle sømpløkker som du borer i pladen så de ikke flytter sig og begynder at knirke.
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
HejFredrik_1976 sagde:Hej!
Vi holder på og lægger nye gulve. Har lige fjernet vores gamle parketgulv, dette lå direkte på betondækket bortset fra en papirunderlag. I tilstødende rum har det ligget plastmåtter og der ligger der en 12-13 mm spånplade.
Vi skal nu lægge laminatgulv i samtlige rum og vil ikke have nogen tærskel mellem rummene og dermed ingen højdeforskel.
Jeg er derfor nødt til at lægge en slags plademateriale på betonen for at komme op i niveau.
Jeg har overvejet 12 mm gulvgips eller 12 mm spånplade, alle gulvspån jeg har kigget på som er fasede er 22 mm. Ville det fungere at lægge spån eller gips blot flydende oven på betonen, eller skal den være faset eller alternativt limede gipsplader?
Årsagen til at parketten røg ud er, at den tidligere ejer havde katte, og vi vil ikke risikere nogen kattelugt, derfor ryger den overflade ud, ellers havde det været nemmest at lade parketten blive liggende og lægge laminatet på dette.
Tak på forhånd!
Det går fint at lægge flydende rot-spånplade men husk trinstøjbeskyttelse (det som du talte om (papir)
findes i forskellige udførelser, tal med byggemarkedet så får du hjælp.
Husk mellemrummet mellem spånpladen og væggen, så der ikke opstår knirker, når du går på gulvet. Ca. 7mm rundt om, ikke større sprække end at gulvsokkel dækker.
At fastgøre pladerne i betonen kan være uklogt, hvis der er gulvvarme (den kan skades)
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Hvad er fordelene ved spånplade vs gips?
Hvad er det for en spikpløk jeg skal have og hvordan fungerer den?
Nej, der burde ikke være nogen risiko for fugt, det er en krybekælder med betonbjælkelag.
Hvad er det for en spikpløk jeg skal have og hvordan fungerer den?
Nej, der burde ikke være nogen risiko for fugt, det er en krybekælder med betonbjælkelag.
Hej fredrik
gulvgips mindsker lydoverføring, kan limes med gipsbrug ingen masse boring i betonen
Gulvspån kan være flydende så du behøver ingen spikplugg bare trinlyds isolering
Gulvspånet er desuden profilet og skal sidde sammen, samlingerne limes.
gulvgips mindsker lydoverføring, kan limes med gipsbrug ingen masse boring i betonen
Gulvspån kan være flydende så du behøver ingen spikplugg bare trinlyds isolering
Gulvspånet er desuden profilet og skal sidde sammen, samlingerne limes.
Senest redigeret:
Er det bedre at flydespartle i stedet for......
"Lim" gips er bedst. Du blander gipsmørtel og smører det på hele pladen med en "kam", og så presser du den fast på gulvet. Dog er det lidt mere besværligt, og det kan være svært at få helt jævnt.Fredrik_1976 sagde:
Spånplade med spigplug (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Spikplugg/Spikplugg-19681/) er enklere. Så skal du bore huller først (6 mm er nok), og måske 8 plugger per plade. Bare bor det samme dybde som spiggen er (60 mm burde være nok) og slå den så ned med en hammer, indtil den er plan med pladen.
Hvis du ikke har en ordentlig borehammer med SDS, så lej en eksempelvis hos Bauhaus, Cramo eller Ramirent. Fortæl hvad du skal bruge den til, så får du det rette udstyr. Det tager ikke mange sekunder per hul med en rigtig borehammer.
Husk ørepropper...
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Hej!
Det føles som ret meget arbejde at flydespartle 40 m2. Jeg har ladet den gamle pap, der lå under parketten, blive liggende. Burde det ikke kunne fungere at bare lægge træplader ud på det underlag?
Jeg tænkte at bruge ikke-notfalsede træplader på 12 mm. Burde de ikke blive liggende på grund af deres egenvægt uden at blive boret, da der jo vil blive lagt et laminat oven på?
Det føles som ret meget arbejde at flydespartle 40 m2. Jeg har ladet den gamle pap, der lå under parketten, blive liggende. Burde det ikke kunne fungere at bare lægge træplader ud på det underlag?
Jeg tænkte at bruge ikke-notfalsede træplader på 12 mm. Burde de ikke blive liggende på grund af deres egenvægt uden at blive boret, da der jo vil blive lagt et laminat oven på?
Er snedker men har aldrig været med om, at man lægger uprofil plader med mellemrum, meget tvivlsom over for den løsning.Fredrik_1976 sagde:Hej!
Føles som ret meget arbejde at flydespartle 40 m2,
Jeg har ladet det gamle pap, der lå under parketten, blive liggende, burde det ikke fungere at bare lægge spånplader på det underlag?
Tænkte bruge uprofilplade 12 mm. Burde det ikke blive liggende af egen vægt uden at blive boret, der kommer jo til at lægges et laminat ovenpå.
Der findes rigtige plader til formålet og disse kan monteres med blot limning i noten og så bare være flydende (bliver som et stykke af hele gulvet) (genveje er omveje og at spare på det bliver nok bare dyrt i sidste ende når det skal laves om)
Senest redigeret:
Hvad er det, der er tvivlsomt...?heij sagde:
TS vil jo bare hæve niveauet på gulvet. Det kan vel ikke findes noget enklere eller billigere måde end 12mm spån?
Pladerne ligger antagelig tilbage uden at du fastgør dem, men HVIS de bevæger sig og ligger kant mod kant, så vil det begynde at knirke, og den eneste måde da at udbedre det er at tage gulvet op igen...
At bore fast 40kvm vil tage en god time, så det ville jeg i hvert fald ofre...
Medlem
· Västmanland
· 261 indlæg
Helt rigtigt, i så fald vil jeg bore dem fast. Det burde ikke spille nogen rolle, om de er ospontede da, kan aldrig forestille mig, at de vil bevæge sig, hvis man fastgør dem med sømpløkker.
Det føles også ret enkelt at lægge gips og fastgøre med gipsmørtel.
Det føles også ret enkelt at lægge gips og fastgøre med gipsmørtel.
Nej, og jeg tror ikke, der findes 12mm spontede engang...Fredrik_1976 sagde:
Lad som sagt et par mm mellem hver plade og også mod væggene.
Limma gips er som sagt bedst, det giver det mest "kompakte" underlag, men vær meget omhyggelig med tykkelsen på putsen i så fald, så du ikke får nogle knuder!
Det vil føre til buler/huller i parketten senere i så fald!
Rotgulv er spånplader det også.
Pladerne ligger sandsynligvis tilbage uden at du fastgør dem (gæt usikkert på det)
En homogen plade som det bliver med et rigtigt rotgulv er klart bedre.
Øvrigt synes jeg den løsning som er foreslået virker lidt som en home-fixer løsning.
Pladerne ligger sandsynligvis tilbage uden at du fastgør dem (gæt usikkert på det)
En homogen plade som det bliver med et rigtigt rotgulv er klart bedre.
Øvrigt synes jeg den løsning som er foreslået virker lidt som en home-fixer løsning.