3,392 læst ·
35 svar
3k læst
35 svar
Skimmelsvampangreb på træværk/træpanel
Lod bygge et attefallshus.
Ved åbning af pakken med tømmer/træpanel havde dele af materialet mugpåvækst. Enten på grund af fugt fra begyndelsen eller mindre god opbevaring, mens byggeriet stod på. Derfor følte jeg, at jeg ikke kunne reklamere til sælgeren.
Snedkeren, som jeg lejede til at opstille huset, sagde, at det ikke var nogen fare, blot at save de ender væk, der ikke så godt ud.
Jeg valgte at stole på ham.
De fleste brædder så fine ud.
Var pakket sammen i én og samme pakke, indpakket i plastik.
Var både sort- og mere grønlig påvækst, oftest på enderne, derfor kunne det saves væk og bruges det meste af planken.
Nu bekymrer jeg mig for, om dette var en helt forkert beslutning… og at jeg kan have bygget mug ind i huset. Man ved jo fra husholdningsundervisningen, at hvis der var mug i en ost, skulle man smide hele osten ud, fordi der var sporer i hele osten. Måske det samme med træ?
Nå ja, gjort er gjort…
Kan tilføje, at materialet, jeg taler om, desuden er på indersiden af huset, træpanel på væg og i loft.
Noget jeg kan/bør gøre?
Håber nu på mange, der siger... det er helt roligt. 😊
Tak på forhånd!
Ved åbning af pakken med tømmer/træpanel havde dele af materialet mugpåvækst. Enten på grund af fugt fra begyndelsen eller mindre god opbevaring, mens byggeriet stod på. Derfor følte jeg, at jeg ikke kunne reklamere til sælgeren.
Snedkeren, som jeg lejede til at opstille huset, sagde, at det ikke var nogen fare, blot at save de ender væk, der ikke så godt ud.
Jeg valgte at stole på ham.
De fleste brædder så fine ud.
Var pakket sammen i én og samme pakke, indpakket i plastik.
Var både sort- og mere grønlig påvækst, oftest på enderne, derfor kunne det saves væk og bruges det meste af planken.
Nu bekymrer jeg mig for, om dette var en helt forkert beslutning… og at jeg kan have bygget mug ind i huset. Man ved jo fra husholdningsundervisningen, at hvis der var mug i en ost, skulle man smide hele osten ud, fordi der var sporer i hele osten. Måske det samme med træ?
Nå ja, gjort er gjort…
Kan tilføje, at materialet, jeg taler om, desuden er på indersiden af huset, træpanel på væg og i loft.
Noget jeg kan/bør gøre?
Håber nu på mange, der siger... det er helt roligt. 😊
Tak på forhånd!
Nu er det allerede monteret…Rejäl sagde:
Snedkeren smed det, der var så dårligt, væk og kappede, da det kun var yderst, der var angreb, og monterede det, der så fint ud. Nu er jeg bange for, at der er sporer, selv i det, der så fint ud…
Får lidt småt panik.
Bare at reklamere, man kan ikke save en bit af en fugtig panelbit og så montere resten og håbe, at der ikke findes nogen mug.:S Slottsfrun sagde:
Hvordan kan du sige det efter billederne, vi har fået lov at se? Der er krav om, hvor meget fugt træ kan have ved montage for at undgå problemer for brugeren af huset.Jonatan79 sagde:
Al mikrobiell vækst er ikke synlig for det blotte øje, så bare fordi den synlige væksten blev skåret væk, er der ingen garanti for, at resten af træet ikke også havde vækst. Træet er jo tydeligvis ikke blevet håndteret korrekt for at undgå vækst.
Hvad er det, vi ser på det sidste billede, er det bare vækst, eller er det også is/sne?
Hvad er det, vi ser på det sidste billede, er det bare vækst, eller er det også is/sne?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
normalt tørrer jo sådant træ, når det sættes op. Så dør det, som evt. er startet, og det sorte/misfarvede er bare kosmetisk. Det bliver lidt mærkeligt at være bange for sporer, der kan ses, når der alligevel er uendeligt meget mere af dem i luften, vi indånder 24/7.Rejäl sagde:
Du har virkelig ingen viden om emnet..S Stefan1972 sagde:
Man sætter ikke fugtig loftspanel op, da det vil tørre fra hinanden, og deformationer opstår samt at den mikrobielle vækst er til stede, som er skadelig i et boligmiljø...
Lægger med lidt fakta fra svenskt træ så du kan læse på lidt..
https://www.traguiden.se/planering/byggnation-och-utforande/planering/planering/fuktkvot/
Senest redigeret af en moderator:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
Men nu antager jeg, at det ikke handlede om så fugtig panel, så også den del skal give problemer? Grundspørgsmålet var vel alligevel væksten, som alligevel er ganske almindelig i tømmerbunker i de fleste byggerier.
Så som svar til centano, ja selvfølgelig. Der er altid mennesker, der er overfølsomme over for alt, men de burde måske slet ikke bo i huse da? At resonere på den måde skaber normalt endnu flere overfølsomme mennesker på sigt, hvis alt, der er farligt, skal fjernes helt. Bare fordi et fåtal mennesker reagerer på noget, kan man ikke gøre det til et generelt råd at næsten udelukke sådant helt for alle.
Så som svar til centano, ja selvfølgelig. Der er altid mennesker, der er overfølsomme over for alt, men de burde måske slet ikke bo i huse da? At resonere på den måde skaber normalt endnu flere overfølsomme mennesker på sigt, hvis alt, der er farligt, skal fjernes helt. Bare fordi et fåtal mennesker reagerer på noget, kan man ikke gøre det til et generelt råd at næsten udelukke sådant helt for alle.