Hej!
Jeg søger efter skimmelresistent beton, mørtel, spartelmasse eller lignende masse, der kan lægges i tykkere lag på omkring 5 cm+.

Har læst om hampbeton, men det ser dog ud til at være svært at få fat i Danmark.

Taknemmelig for tips.

Hvordan skal egenskaberne være så, mener du? Hvordan er almindelig beton/cement ikke skimmelresistent?

• Synes
swealp
  • Laddar…
swealp swealp sagde:
Hej!
Jeg søger efter skimmelresistent beton, mørtel, spartelmasse eller lignende masse, der kan lægges i tykkere lag på cirka 5 cm+.

Har læst om hampbeton, virker dog svært at få fat i Danmark.

Taknemmelig for tips.
Al beton og mørtelprodukter er normalt set skimmelresistente. Altså de kan ikke mugne, da der ikke er noget organisk materiale i dem, som skimmel kan leve af. Dog kan snavs, der samler sig på overfladen af beton, få skimmel til at gro, men det gælder for alle materialer. Du må forklare, hvad det er, du forsøger at gøre, så kan du nok få bedre svar.

• Synes
swealp
  • Laddar…
Jeg skal fylde et rør, der har et lille træstykke indeni, som jeg ikke kan få ud.

Ved at vådrumsspartel er lidt ekstra modstandsdygtig over for skimmel, men den kan kun støbes i maksimalt 5 mm, jeg har brug for at støbe i mindst 5 cm.

Tak!!

så din anden tråd nu og lavede vel ikke forbindelsen direkte tidligere men i hvilket fald som helst. Hvorfor skulle et indstøbt træstykke mugne? Fyld hullet med valgfri masse og kom videre.

swealp swealp sagde:
Jeg skal fylde et rør, der har et lille stykke træ indeni, som jeg ikke kan få ud.

Jeg ved, at vådrumsspartel er lidt ekstra skimmelresistent, men det kan kun støbes i maksimalt 5 mm, jeg har brug for at støbe i mindst 5 cm.

Tak!!
Men altså, der findes ikke ekstra skimmelresistent, da ingen af dem får skimmel. I dit tilfælde er det jo træet, der eventuelt får skimmel, men det sker kun, hvis det fortsætter med at være fugtigt. Men i så fald er det vel primært, at det rådner og ikke får skimmel.

Jeg ved ikke, hvor meget eller hvor tykt du skal støbe, men hvis det er indendørs eller beskyttet mod tilførsel af fugt på anden måde, så vil træet inde i beton/flydespartel klare sig godt, hvis du bruger lavt VCT, så der bliver meget lidt overskydende vand i det hærdede materiale. Her er flydespartel faktisk bedre, da det indeholder gips, som forbruger vand hurtigere og dermed tørrer hurtigere op.

Hvis den færdige beton kontinuerligt udsættes for vand på en eller anden måde, vil din træbit på sigt både få skimmel og rådne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.