Hej
Jeg har fået skimmelproblemer og håber, at nogen på forummet kan give mig tips og synspunkter. Sidste år begyndte jeg at bygge sommerhuset ud. Jeg nåede at rejse stammen, få på rupløjning på taget og lægge pap for at gøre det tæt. Panel satte jeg på alle vægge (undtagen på en væg, som jeg i stedet satte en presenning på). Vinduesåbningerne lod jeg være åbne. Der er endnu ikke noget gulv - så det er helt åbent forneden. Man kan sige, at mere ventilation er svært at få.
Så er situationen - nu til mit problem:
Jeg var i sommerhuset sidste uge og så, at der var kommet temmelig mange sorte pletter på den indvendige side af tagbrædderne og delvist øverst på trækonstruktionen. Dette er underligt, synes jeg, eftersom taget er tæt og ventilationen er, som sagt, god. Ved nogen, hvordan dette er muligt? Kan det være sådan, at luftfugtigheden har været så høj, at der kan vokse skimmel, selvom det ikke er vådt. Sommeren/efteråret var ret regnfuld, og vinteren er jo aldrig blevet til noget (mere som en fugtig efterår hele tiden)? Kan man stoppe det med fx Mögel-Fri eller bør man gøre noget andet?
Taknemmelig for synspunkter
Gurano