Hej!

Vi har bygget en carport, og der er nu kommet sortskimmel på råspont og også ved vinddug og andre steder.

Lagerdelen er ikke færdig, og jeg har ikke gjort andet end (udefra set) sat panel, vinddug t-bas og så er der regelværket på indersiden.

Havde firma her i dag, som mente, at de sliber og påfører kemi i lagerdelen og kun kemi i delen, hvor bilerne står.

Når dette er gjort, skal jeg fortsætte med væggene og taget og isolere, dampspærre, lægtes på tværs, krydsfinerplader og gips. Og i taget isolering, dampspærre og lægtes på tværs.

Spørgsmålet er, ville I sætte ventilation ind/ud inde i lagerdelen så? Den vil være opvarmet men maksimalt med frostvagt eller lille elradiator.

Jeg vil sætte ventilationsgitter i hver gavl oppe ved kippen for ventilation. Mener I, at der også er behov for skimmelstopper?

Jeg har lavet luftspalte ved tagfoden, men skimmelmanden mente, at den var for smal (ca. 1 cm).

Bør man tage den yderste bræt ned og skære på ny for større spalte, eller sætte skimmelstoppere eller måske begge dele?

Mvh
Daniel
 
Billeder og tegninger ville hjælpe.

Antager at al snak om luftspalter, isolering og gles og tagfodventilation drejer sig om lagerdelen?
 
Oldboy Oldboy sagde:
Billeder og tegninger ville hjælpe.

Antager at al snak om luftspalter, isolering og gles og tagfodsventilation vedrører lagerrumsdelen?
Hej!

Tegninger er der dog ikke så meget af. I det mindste hvad angår det, jeg skriver.
Men ja, det stemmer. Det, jeg undrer mig mest over, vedrører lagerrumsdelen, da den skal isoleres.

Spurgte hos byggefirma efter jeg havde skrevet dette, og jeg skal tilsyneladende have en dampspærre efter isoleringen ind mod den varme side. Så lægter, krydsfiner og gips. Lægterne for at give plads til skruer, så de ikke går i dampspærren bagefter.

Men stadig lidt spørgsmål omkring ventilation mm.

Jeg har købt 2 ventilgitter, som jeg skal lave hul til og fastgøre i hver gavlspids i denne uge.
 
Min opfattelse er, at tagskægventilation ikke skal overdrives, så der ville jeg nok ikke have gjort noget.

Ventilation af kolde rum generelt og garage/caraport i særdeleshed er utroligt svært at vide, hvad der vil fungere. Det er jo alligevel enkle bygninger, så man kan godt prøve sig frem. I dette tilfælde afhænger det også af, hvor velventileret selve carporten er. Der findes jo alt fra indbyggede (typ utæt og uisoleret garage) til helt åbne med kun et skærmtag. Sortskimmel på nyt træ er oftest på grund af træet, ikke så meget miljøet. Det ses klar forskel, hvis det er træet, er nogle brædder mere eller mindre sorte, mens andre lige ved siden af er helt upåvirkede, mens hvis det er miljøet, er det sorte jævnt fordelt, som om det var sprøjtet med spraymaling.

Jeg ville have en ventil i redskabsskuret. Så kan man regulere udluftningen efter behov.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.